Nike lanceert abonnementsformule voor kinderen

Het Amerikaanse sportmerk Nike start met een abonnement voor kinderen. Met de Nike Adventure Club richt het bedrijf zich op een publiek tussen twee en tien jaar. De nieuwe formule biedt aan de klanten drie mogelijke opties. Voor een bedrag van 20 dollar per maand krijgt de abonnee toegang tot vier paar sneakers per jaar. Abonnees die 30 dollar per maand betalen kunnen jaarlijks zes paar sneakers gebruikers. Tenslotte is er een formule van 50 dollar per maand, waardoor men toegang krijgt tot een portfolio met twaalf paar sneakers.

“In verschillende markten heeft het abonnement een duidelijke impact gehad op de manier waarop mensen winkelen,” zegt Nathaniel Meyersohn, retailspecialist bij CNN Business. “Ook Nike heeft nu beslist op die trend in te spelen.”

Voordelen

Het bedrijf zegt belangrijke voordelen te zien in de introductie van een abonnementsformule. Dave Cobban, algemeen directeur van de Nike Adventure Club, wijst er daarbij op dat het programma onder meer een interessant aanbod omvat voor gezinnen die niet in de onmiddellijke nabijheid van distributiecentra wonen.

“Dat maakt het moeilijk om elke paar maanden kinderen naar een winkel te slepen om sneakers te passen die ze snel zullen ontgroeien,” zegt Cobban. “Online winkelen kan daarop een antwoord bieden. Dat kan bij opgroeiende kinderen echter problemen opleveren. Hun schoenmaat kan immers snel veranderen.”

“Dat kan tot frustrerende ervaringen – onder meer met terugzendingen – leiden. De aankoop van kinderschoenen blijkt voor de ouders dan ook vaak een bijzonder pijnpunt. Deze vaststellingen boden Nike een unieke kans om een aantal nieuwe oplossingen uit te proberen.”

In totaal kunnen de abonnees uit ongeveer honderd paar sneakers kiezen. Wanneer het kind de schoen niet meer gebruikt, wordt het product naar Nike teruggestuurd. De sneakers zullen vervolgens worden gerecycleerd. Ook een donatie voor een goed doel behoort tot de mogelijkheden.

Marathon

Nike begon twee jaar geleden met de lancering van een sneakerclub voor kinderen. Dat project is inmiddels tot meer dan tienduizend leden aangegroeid. Deze formule biedt de onderneming bovendien de kans om de mogelijkheden van abonnementen te testen. Nike denkt dan ook al aan toepassingen voor volwassen shoppers.

Cobban wijst daarbij naar de wereld van onder meer de hardlopers, die hun schoeisel vaak snel moeten vervangen. Hij denkt onder meer aan de lancering van een abonnement voor marathonlopers. Ook oplossingen voor andere atleten behoren tot de mogelijkheid. De formule kan volgens de directeur voor Nike het begin van een opwindend tijdperk worden.

“De Adventure Club is voor Nike een belangrijk concept,” benadrukt ook Nathaniel Meyersohn. “Er wordt met veertig medewerkers aan het concept gewerkt. De formule biedt het bedrijf de kans om een band op te bouwen met jonge kinderen. Nike is trouwens niet de enige onderneming die voor abonnementen kiest. Bedrijven zoals Stitch Fix, Kidbox en Rockets of Awesome hebben gelijkaardige initiatieven opgezet.”

Kleding en schoeisel voor kinderen vertegenwoordigt in de Verenigde Staten een jaaromzet van ongeveer 69 miljard dollar.

Meer