Direct naar artikelinhoud
Consument

Test-Aankoop waarschuwt consumenten: steeds meer problemen met Chinese webwinkels zoals AliExpress

Webwinkel AliExpress.Beeld ANP XTRA

De consumentenorganisatie Test-Aankoop ontvangt almaar meer klachten van klanten die iets bestelden bij Chinese webwinkels, zoals AliExpress en Wish. Uit een onderzoek van de organisatie, waarover De Standaard vandaag bericht, blijkt dat er verschillende problemen en risico’s opduiken. 

Test-Aankoop trok zelf op onderzoek uit nadat de organisatie steeds meer klachten van misnoegde klanten ontving die iets hadden besteld bij Chinese webwinkels, bekend om de lage prijzen en het ruime aanbod. De organisatie bestelde 64 uiteenlopende producten op zes verschillende sites: vier webwinkels (Banggood, Dealextreme, MiniInTheBox, Tinydeal) en twee platforms waar externe verkopers hun producten aanbieden (het bekende AliExpress en Wish). 

Risico’s

De consumentenorganisatie wil consumenten bewustmaken van de risico’s die verbonden zijn aan het online shoppen bij een Chinese webwinkel. Zo moet er rekening gehouden worden met erg lange levertijden, die vaak niet overeenstemmen met wat de online winkels en platforms beloven. Vaak komt het pakje ook gewoon niet aan. Bij 1 op de 10 abonnees van Test-Aankoop werd niets geleverd

Daarnaast kan de prijs van een bestelling snel oplopen. Voor verzendingen van minstens 22 euro betalen klanten 21 procent btw en op producten van 150 euro worden Europese invoerrechten betaald. Ook als je een pakje wil terugsturen, moet je vaak extra euro’s neertellen. Voor een zending tussen 350 gram en 1 kilo betaal je via Bpost 21,75 euro, voor een pakje tussen 1 en 2 kilo is dat 43,50 euro. 

Bovendien bestaat de mogelijkheid dat consumenten een namaakproduct aankopen. Naast een boete, lopen klanten in dit het geval het risico te moeten opdraaien voor de vernietigingskosten bij de douane. 

Tot slot zijn de aangeboden producten niet altijd veilig. Risico’s op verwon­dingen, chemische risico’s en verstikkingsgevaar voor kinderen zijn geen uitzondering.

Tips

Test-Aankoop raadt consumenten aan om bij aankoop op een Chinese website enkele vuistregels te respecteren:

•  Geef niet meer dan 22 euro per aankoop uit om extra kosten te vermijden.

•  Betaal met een kredietkaart.

•  Koppel een verzekering aan je kredietkaart, zodat je bij een niet-levering het geld terug kan krijgen.