Direct naar artikelinhoud
Webshop

Zwart geschminkt model prijst ‘Jungle & Afrika’-kostuum aan: Bol.com door het stof

Het ‘Jungle & Afrika’-kostuum, zoals Bol.com het op zijn website aanprijst.Beeld rv

Auteur en opiniemaker Dalilla Hermans heeft op sociale media haar ongenoegen geuit over een productadvertentie op de webwinkel Bol.com. Op de site wordt verkleedkleding, onder de naam ‘Jungle & Afrika Kostuum, Zuid-Afrikaanse Zulu’, aangeprezen door een blank model met een zwart geschminkt gezicht. ‘Dit kan echt niet’, reageert Hermans. 

‘Ik ga hier niets over schrijven of verder over meedelen, want alles is al tot vervelens toe gezegd en uitgelegd’, zo schreef Dalilla Hermans op Facebook bij een foto van een blank model met een zwart geschminkt gezicht. Het gaat om een productadvertentie die op de website Bol.com terug te vinden is onder de sectie ‘verkleedkleding’. 

Nadat Hermans de advertentie van het merk Guirca opmerkte, contacteerde ze Bol.com via een chatbericht aan de webwinkel. “We begrijpen de controverse”, reageerde een medewerkster. “Voorlopig weren we dit nog niet uit ons assortiment, mede omdat het (nog) niet volgens de wet verboden is. We vinden het niet aan ons om te bepalen wat goed en fout is en om te selecteren binnen ons assortiment.” 

Hermans is niet de enige die verontwaardigd reageert op de productadvertentie. Onder de foto op Bol.com staan meerdere negatieve commentaren te lezen. ‘Verschrikkelijk onrespectvol en karikaturaal’, luidt een van de reacties. ‘Jullie moeten je schamen dat jullie zo’n racistisch kostuum verkopen’, reageert iemand anders.

Bewustzijn 

Het Interfederaal Gelijkekansencentrum Unia vindt het “een goede zaak dat opiniemakers als Dalilla Hermans wijzen op blinde vlekken en proberen zo stereotypes te doorbreken”, zo zegt woordvoerder Bram Sebrechts. “Het doet kritisch kijken naar wat we te lang vanzelfsprekend of normaal vonden.”

“De afgelopen jaren zagen we meer van dat soort advertenties die stereotypes inzetten en die de wenkbrauwen deden fronsen. Denk aan Gucci en H&M”, gaat Sebrechts verder. “Het bewustzijn rond discriminatie en racisme en de sporen die het nalaat, neemt toe.”

Kledingketen H&M werd vorig jaar bekritiseerd voor een modefoto waarop een zwart jongetje te zien was die een trui droeg met de tekst ‘Coolest monkey in the jungle’. Ook modewerk Gucci ging door het stof voor het ontwerp van een damestrui die volgens critici leek op de racistische blackface-karikatuur. 

‘Vrijheid van meningsuiting’

De Nederlandse webwinkel erkent dat sommige artikelen, “hoewel ze wettelijk gezien verkocht mogen worden, minder prettige reacties oproepen bij bepaalde groepen mensen”. Dat laat Tamara Vlootman, woordvoerster van Bol.com, weten aan onze redactie.

“Bol.com evalueert regelmatig het aanbod en sluit zich aan bij het standpunt van Unia dat het bewustzijn rond discriminatie en racisme een steeds belangrijkere rol speelt in de huidige maatschappij. Bol.com gelooft in de vrijheid van meningsuiting en zal geen artikelen uit de winkel halen vanwege het uitdragen van een bepaald gedachtegoed, mits deze voldoen aan wetgeving en de voorwaarden van Bol.com.”

Het is niet de eerste keer dat er controverse ontstaat rond een advertentie waarin een model met een zwart geverfd gezicht te zien is op Bol.com. Twee jaar geleden nog haalde de webwinkel een ‘Surinaamse jurk’, die onder de naam ‘Big Mama’ werd gepromoot, offline na klachten op sociale media, zo berichtte De Volkskrant toen.