Direct naar artikelinhoud
Televisie

Aan de Medialaan mikken ze hoog: VTM lanceert resem nieuwe programma’s

In De code van Coppens trachten BV’s uit de escape­room van de broers te geraken.Beeld De Code van Coppens

Elke Vlaming bereiken, elke dag opnieuw. De lat ligt dit najaar hoog bij  VTM. Elf nieuwe programma’s, een late night-talkshow in wording en het snel groeiende online platform VTM GO moeten die ambities hard maken.

Het televisienajaar start dit jaar vroeg aan de Media­laan. Meer nog, het is eigenlijk al een week of drie geleden op gang geschoten. Sinds 1 augustus kan je op het online platform VTM GO immers kijken naar Gina & Chantal, een fictiereeks met Tine Embrechts en Nathalie Meskens in de hoofdrollen. Wie beide dames liever op het traditionele televisiescherm aan het werk zit, moet nog geduld oefenen tot begin september. “Een experiment in de zoektocht naar een beter businessmodel”, vertelt Ricus Jansegers, directeur tv bij DPG Media, het moederbedrijf boven onder andere VTM, Q2 en Vitaya. Fictiereeksen worden immers steeds vaker uitgesteld bekeken, waarbij kijkers de voor commerciële zenders zo belangrijke reclameboodschappen gewoon doorspoelen. “Een gigantisch probleem dat fictie op den duur onbetaalbaar zal maken”, waarschuwt Jansegers. 

Maar misschien kan VTM GO een oplossing bieden. Reclame doorspoelen kan er sowieso niet, maar omdat de reclameblokken er een stuk korter zijn en bovendien inspelen op de interesses van de individuele kijker wekken de spotjes minder ergernis op. “Mensen zijn echt wel bereid er wat reclame bij te nemen”, zegt Jansegers. “Maar je moet niet gaan overdrijven.” De eerste resultaten van het Gina & Chantal-experiment zijn alvast veelbelovend. De eerste zes afleveringen werden ondertussen 370.000 keer bekeken. “Hoopgevend”, vindt Jansegers. “Maar het blijft een experiment. We moeten bijvoorbeeld nog zien wat het effect is op de traditionele kijkcijfers.”

Vlaamse Netflix

Bovendien zijn die online kijkers nog lang niet met genoeg om het verlies aan inkomsten door het uitgesteld kijken te compenseren.” Daarom blijven ze bij DPG Media zoeken naar nieuwe inkomstenbronnen. En dan komt de Vlaamse Netflix opnieuw ter sprake.

Aan de Medialaan blijven ze overtuigd van het idee van een betalende dienst die de beste Vlaamse fictie bundelt. Hoewel het idee op weinig enthousiasme kan rekenen bij andere mediaspelers als Telenet, Proximus en de VRT lijken ze bij DPG Media vastbesloten om door te zetten. Dat zou trouwens ook verklaren waarom de met veel bombarie aangekondigde historische fictiereeks De Bende van Jan De Lichte ook dit najaar nog niet in het zendschema opduikt. De reeks, met grote namen als Matteo Simoni, Tom Van Dyck, Charlotte Timmers en Bruno Vanden Broecke op de affiche, zou het ideale middel zijn om een breed publiek naar de nieuwe televisiedienst te lokken. 

Maar die digitale experimenteerdrang mag niet ten koste gaan van de lineaire televisiekijker. Om ook die aan hun zenders te binden, pakken Jansegers en creatief directeur Davy Parmentier de komende maanden onder de noemer ‘creatief vernieuwen’ uit met elf nieuwe titels. Een greep uit het aanbod: The Team 2, met Lynn Van Royen in de hoofdrol moet samen met Gina & Chantal de fictiekijkers zien te bekoren. In (h)Alloomedia gaat Luk Alloo opnieuw met BV’s aan de slag. Televisiekok Loïc Van Impe moet Sandra Bekkari doen vergeten en in Onderzoeksrechters kijken we mee in het bureau van acht onderzoeksrechters.

Jansegers: “We wilden een rijk schema samenstellen met elke dag een vertrouwde sterkhouder en een volledig nieuw programma in de line-up. Tijdens de zomermaanden was het op televisievlak misschien wat minder, maar nu gaan we opnieuw op het gaspedaal staan.” 

Talkshow

En dan moet de kers op de taart nog volgen. Jansegers droomt immers al langer van een late night-talkshow op VTM. “Dat was een van de eerste dingen die ik zes jaar geleden, toen ik hier kwam solliciteren, vroeg. Waarom hebben jullie geen dagelijkse talkshow? In onze buurlanden heeft elke grote commerciële omroep zo’n programma in het zendschema staan.” Als het van Jansegers afhangt, is die talkshow dit najaar al op VTM te zien. Schrik van de concurrentie – zowel Eén als VIER hebben al zo’n show – heeft hij niet. “Wat wij willen doen, is iets helemaal anders dan wat Eén de voorbije jaren deed. Wij gaan voor minder talk en meer actie. Of we daarmee niet in het vaarwater van Gert Late Night komen? Misschien wel, maar hoe gaat het spreekwoord ook al weer? Nieuwe bezems vegen schoner? Daar zal wel een grond van waarheid in zitten, zeker?”

Om naar uit te kijken

‘Sergio & Axel: Van de kaart’

Na 25 jaar achter het fornuis acht sterrenchef Sergio Herman de tijd gekomen om een stapje in de (culinaire) wereld te zetten. Met Axel Daeseleire als reisgezel trekt hij onder andere naar Thailand, Japan, India, Mexico en Libanon. Een programma dat het vooral van de wisselwerking tussen de plichtbewuste Herman en bon vivant Daeseleire moet hebben.

Om naar uit te kijken
Beeld VTM

Make Belgium Great Again

Nadat ze vorig jaar de Vlaming warm maakte voor orgaandonaties en drinkbussen doet Frances Lefebure dit najaar opnieuw een poging om van Belgium een greatere plek te maken. Ze bindt onder andere de strijd aan tegen sigarettenpeuken, probeert de bij van de ondergang te redden en zet vrijwilligerswerk in de kijker.

Om naar uit te kijken
Beeld Frances Lefebure

De Code van Coppens

De broertjes Coppens maakten van wetenschappelijk verantwoorde stunts hun handelsmerk. Maar stilaan raken ze het beu om zelf als proefkonijn te dienen. In De Code van Coppens sturen ze daarom een aantal van hun bekende collega’s de vuurlinie in. Aan hen om op wetenschappelijk wijze uit de escape room van de Coppens-broers te raken.