Business Roundtable: ‘Alles voor de aandeelhouder’ was dus toch niet het beste idee

De Amerikaanse Business Roundtable wil af van een cultuur waarbij de besluitvorming binnen ondernemingen enkel draait rond wat het beste is voor aandeelhouders. Het mantra ‘alles voor de aandeelhouder’ blijkt achteraf gezien dus toch niet het beste idee te zijn geweest.

Er is sprake van een belangrijke filosofische koerswijziging binnen de vereniging. Die telt de topmanagers van tientallen grote Amerikaanse bedrijven onder haar leden. De groep, geleid door Jamie Dimon, CEO van de bank JPMorgan Chase & Co., verdedigt de Amerikaanse zakelijke belangen en geldt als een krachtige stem in Washington.

“We weten dat veel Amerikanen het moeilijk hebben. Te vaak wordt hard werken niet beloond. We hielden onvoldoende rekening gehouden met werknemers opdat die zich kunnen aanpassen aan de veranderingen in de economie. […] De ‘American dream’ leeft, maar niet meer zoals vroeger,” aldus Jamie Dimon (foto). “Grote werkgevers investeren in hun werknemers en de samenleving omdat  dit de enige manier is om op lange termijn succesvol te zijn. Deze gemoderniseerde principes weerspiegelen de ononderbroken inzet van het bedrijfsleven om te blijven streven naar een economie die alle Amerikanen dient.”

Decennia-oude theorie van Milton Friedman heeft beste tijd gehad

De Business Roundtable wil voortaan dus ook “waarde leveren” aan mensen die geen aandelen bezitten.

Op een handvol leden na stemden Amerika’s grootste bedrijven er mee in om voortaan alle ‘stakeholders’ te dienen. De toplui van 181 van de 193 aangesloten bedrijven van de Business Roundtable beloven voortaan “waarde te leveren”, ook aan mensen die niet noodzakelijk aandelen bezitten.

De Business Roundtable verandert op die manier ‘het doel van een bedrijf’. Beslissingen moeten niet langer enkel worden gebaseerd op het feit of ze meer winst voor de aandeelhouders opleveren. Bedrijfsleiders moeten voortaan rekening houden met “alle belanghebbenden”, dat wil zeggen aandeelhouders, maar ook werknemers, klanten en de samenleving.

De originele doelstelling van de Business Roundtable onderschreef de decennia-oude theorie van econoom Milton Friedman. Volgens hem hadden bedrijven maar één verplichting en dat is om de waarde voor aandeelhouders te maximaliseren. Van die idee willen de bedrijfsleiders nu afstand nemen.

Onder de ondertekenaars van het vernieuwde manifest bevinden zich een paar grote namen. Onder hen Tim Cook (Apple), Jeff Bezos (Amazon) en James Quincy (Coca-Cola).

Meer