Denemarken laat elektrische ferry debuteren

In Denemarken heeft de ferry Ellen zijn debuut gemaakt op de route tussen de havens Fynshav en Søby. Daarmee heeft Denemarken naar eigen zeggen de eerste exclusief elektrische ferry van de wereld in dienst genomen. De Ellen heeft een vermogen van 4,3 megawattuur. Daarmee zou de ferry met een volledig geladen batterij een afstand van veertig kilometer kunnen afleggen. Het schip kan tweehonderd passagiers en dertig wagens meevoeren.

Volgens het Zwitserse bedrijf Leclanche, bouwer van de batterij van de nieuwe ferry, zegt dat de Ellen in staat is om een jaarlijkse uitstoot van tweeduizend ton koolstofdioxide en 1,4 ton zwaveldioxide te vermijden.

Actieradius

Vanaf september zal de Ellen tussen vijf en zeven keer per dag tussen Fynshav en Søby varen. Een overtocht neemt ongeveer zeventig minuten in beslag. Danfoss Editron, het Deense bedrijf dat de motoren voor de ferry bouwde, wijst erop dat de actieradius van de Ellen zeven keer groter is gebleken dan de ontwerpers vooraf hadden verwacht.

“De Ellen toont dat zelfs langere regionale routes exclusief met elektrische schepen zouden kunnen worden onderhouden,” aldus Ole Wey Petersen, burgemeester van de eiland Ærø, waarop de haven Søby is gelegen. Vanuit Søby vaart de ferry naar Fynshav, een haven op het schiereiland Als. Petersen hoopt dat de elektrische veerboot op zich tot een toeristische attractie zou kunnen uitgroeien.

De Ellen is zestig meter lang en dertien meter breed. Het schip is onder meer uitgerust met een aluminium brug. Die keuze betekent immers een belangrijke gewichtsbesparing tegenover een constructie in staal. Hierdoor konden de ontwerpers nog meer energie besparen en kon op een grotere actieradius worden gerekend. Het meubilair aan boord van de ferry is bovendien vervaardigd uit gerecycleerd papier.

Klimaat

De scheepvaart bereidt zich volop voor op de nieuwe emissienormen van de International Maritime Organisation (IMO) die volgend jaar van kracht zullen worden. Daarbij zullen de constructeurs de uitstoot van zwavel sterk moeten reduceren. Omdat schepen zoals de Ellen zonder uitstoot functioneren, zullen deze technologieën volgens experts op verschillende routes snel de norm worden.

“Dit project demonstreert dat het mogelijk is om fossiele brandstof door duurzame energie te vervangen,” benadrukt Anil Srivastava, chief executive van Leclanche.

In Denemarken is de Ellen een voorbeeld van ingrepen die in de ambitieuze nationale klimaatplannen kaderen. De nieuwe socialistische regering, die in juni aan de macht kwam, heeft immers beloofd om de emissies tegen het einde van volgend decennium met 70 procent te verminderen.

Meer