Direct naar artikelinhoud
Facebook

Einde van de gepersonaliseerde advertenties? Gebruikers kunnen binnenkort surfgedrag verbergen voor Facebook

Einde van de gepersonaliseerde advertenties? Gebruikers kunnen binnenkort surfgedrag verbergen voor Facebook
Beeld Shutterstock

Facebook lanceert 'Off-Facebook Activity', dat gebruikers toelaat hun surfgedrag op andere applicaties en websites los te koppelen van hun Facebook-account. ‘We zullen niet weten welke websites je hebt bezocht of wat je daar hebt gedaan, en we zullen geen data die je loskoppelt, gebruiken om advertenties naar jou te richten op Facebook, Instagram of Messenger’, klinkt het.

Via het instrument kunnen gebruikers zien welke data andere apps en websites delen met de sociaalnetwerksite via de commerciële tools Facebook Pixel of Facebook Login. “Stel je een kledingwebsite voor die advertenties wil tonen aan mensen die geïnteresseerd zijn in een nieuwe stijl schoenen”, aldus Facebook in een blogpost. “Ze kunnen Facebook informatie sturen die zegt dat iemand op een bepaald toestel naar die schoenen heeft gekeken. Als die toestelinformatie overeenkomt met iemands Facebookaccount, kunnen we advertenties over die schoenen naar die persoon sturen.”

Data loskoppelen

In 'Off-Facebook Activity' kunnen gebruikers de informatie dus loskoppelen en ook beslissen om in de toekomst geen activiteit meer te linken aan zijn of haar account. “We zullen jouw identificerende informatie verwijderen van de data die apps en websites kiezen ons te versturen”, aldus nog het bedrijf.

Belangrijk om op te merken, is dat de gedeelde informatie niet wordt verwijderd. “Niets is echt verwijderd, dit is een ontkoppeling, geen verwijdering”, zegt Stephanie Max, productmanager bij Facebook. “We weten dus wel dat iemand op een ad heeft geklikt, maar weten niet meer wie dat was.” Volgens haar zijn er ook maatregelen getroffen die moeten voorkomen dat de losgekoppelde informatie opnieuw aan een gebruiker wordt gelinkt. Ook is de tool geen adblocker. “Je zal nog steeds advertenties te zien krijgen.”

Een jaar aan gewerkt

Facebook had de tool vorig jaar aangekondigd tijdens de F8-ontwikkelaarsconferentie. Het duurde een jaar om het instrument te bouwen. Daarbij werd advies ingewonnen van gebruikers, privacypleitbezorgers, beleidsmakers, adverteerders en de industrie.

Facebook maakt de functionaliteit eerst toegankelijk in Ierland, Zuid-Korea en Spanje. In de komende maanden rolt het bedrijf de tool ook uit over de rest van de wereld.