Zo ver komt de elektrische Tesla Model 3 in de praktijk
De elektrische Tesla Model 3 is ook bij ons een gewilde auto onder leaserijders. In theorie komt de auto tot 530 kilometer ver met een volle accu, maar de praktijk blijkt minder rooskleurig.
Het Britse consumentenplatform WhatCar? testte twee varianten van de nieuwste Tesla Model 3 in de praktijk. De variant Standard Range Plus met een verondersteld rijbereik van 409 kilometer komt volgens de onderzoekers slechts 315 kilometer ver onder alledaagse omstandigheden. Het topmodel Performance, dat officieel 530 kilometer ver moet komen met volle accu's, strandt al na 384 kilometer.
De Tesla's worden, net als alle andere auto's, sinds kort getest volgens een meer realistische WLTP-testmethode (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Maar ook die wijkt nog flink af van de praktijk, zo blijkt uit tests van de Engelse onderzoekers. Tesla's Model 3 valt daarmee overigens niet uit de toon bij de andere elektrische auto's die door WhatCar werden getest. Alle onderzochte modellen van alle merken reden een stuk minder kilometers met een opgeladen elektrische accu dan er officieel mee gereden zou moeten kunnen worden.
Deze elektrische auto's komen in praktijk het verst (rangschikking van lage naar hoge prijsklasse):
- Hyundai Kona Electric
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 416 kilometer
- Hyundai Kona Electric 39 kWh
Officieel bereik: 289 kilometer
Reëel bereik: 254 kilometer
- BMW i3
Officieel bereik: 310 kilometer
Reëel bereik: 265 kilometer
- Kia e-Niro
Officieel bereik: 450 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
- Tesla Model 3 Standard Range Plus
Officieel bereik: 409 kilometer
Reëel bereik: 291 kilometer
- Tesla Model 3 Performance
Officieel bereik: 530 kilometer
Reëel bereik: 384 kilometer
- Jaguar I-Pace
Officieel bereik: 470 kilometer
Reëel bereik: 407 kilometer
- Tesla Model S (75D)
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 328 kilometer
- Audi e-tron
Officieel bereik: 400 kilometer
Reëel bereik: 315 kilometer
- Tesla Model X (100D)
Officieel bereik: 560 kilometer
Reëel bereik: 375 kilometer
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
Bizar
Tesla-fan laat contactsleutel Model 3 in onderarm implanteren
Een vrouwelijke Tesla-fan uit de Verenigde Staten heeft van haar onderarm tevens een deursleutel gemaakt. Met behulp van een geïmplanteerde chip kan ze haar auto openen en sluiten en de motor starten. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
156 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHans Schoen
Erwin VD
Hendrik Patyn
Hendrik Patyn
Geert Tamsyn