Mensen die veel selfies posten komen onzeker en weinig aangenaam over

Selfies genieten een grote populariteit, maar er is ook een belangrijke keerzijde. Individuen die van de techniek vak gebruik maken, moeten immers vaak met negatieve reacties rekening houden. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Washington State University. Personen die massaal selfies posten, lijken voor de buitenwereld vaak minder sympathiek dan collega’s die daarbij beroep doen op foto’s die door anderen zijn genomen. Men veronderstelt tevens dat de auteurs van grote volumes selfies minder succesvol zijn.

De studie was gebaseerd op een enquête bij studenten die hun visie moesten geven over de persoonlijkheid van collega’s die selfies op Instagram hadden geplaatst.

Narcisme

“Uit de antwoorden bleek verder ook nog dat men bij de auteurs van selfies een gebrek aan zekerheid vermoedt,” zegt onderzoeksleider Chris Barry, professor psychologie aan de Washington State University. “Bovendien opperden de respondenten dat selfie-auteurs wellicht minder open zijn voor nieuwe ervaringen.”

Bij een eerdere studie had Chris Barry gezocht naar een verband tussen selfies en narcisme. “Dat onderzoek leverde echter geen significante resultaten op,” aldus de professor. “Dat deed ons veronderstellen dat boodschappen op sociale media misschien niet indicatief waren voor de persoonlijkheid van de auteur, maar wel een invloed kunnen hebben op de percepties van andere personen. Die thesis is met deze nieuwe studie ook bevestigd.”

“Zelfs wanneer de beelden eenzelfde inhoud hadden, zoals prestaties of reizen, bleek een duidelijk verschil in reactie op de selfies en foto’s die door een derde persoon waren genomen,” zegt Chris Barry. “Gevoelens over de persoon die daarbij van selfies gebruik maakte, bleken in het algemeen negatief.”

“Individuen die de foto door anderen hadden laten nemen, konden daarentegen meestal op positieve reacties rekenen. De resultaten tonen dat er bepaalde visuele signalen zijn, onafhankelijk van de context, die op sociale media positieve of negatieve reacties plegen op te roepen.”

Natuurlijk

Individuen die vooral gebruik maakten van foto’s die door anderen waren genomen, kregen van de respondenten ook betere scores op het gebied van zelfrespect, betrouwbaarheid en extraversie. Bovendien kregen ze ook een avontuurlijker karakter toegeschreven dan de auteurs van selfies. Daarentegen werden ze minder met eenzaamheid in verband gebracht.

Tenslotte bleken ze volgens velen ook het potentieel te hebben om tot een goede vriend uit te groeien. Bij al die eigenschappen bleken omgekeerde visies over de auteurs van selfies. Bijzonder negatieve reacties kwamen op selfies die een duidelijke nadruk leggen op fysieke kwaliteiten, zoals het gebruik van een spiegel.

Een exacte verklaring voor het fenomeen kunnen de onderzoekers niet geven. “Wel kan men suggereren dat foto’s die door anderen zijn genomen, meer natuurlijk overkomen,” oppert Barry. “Het publiek ziet de persoon in het beeld dan ook zoals ze hem in reële omstandigheden zouden ontmoeten. Met andere woorden, de persoonlijkheid van het individu in de foto lijkt minder gekunsteld en meer openhartig.”

“Omdat selfies minder vaak worden gepubliceerd, vallen ze daarnaast ook harder op. Zij zouden dan ook een vreemde of ongewone atmosfeer kunnen creëren. Tenslotte zouden selfies ook de suggestie kunnen wekken van een persoonlijkheid die vooral op zichzelf is gericht.”

Meer