Vlaams Belang pompt nog eens 100.000 euro in online-propaganda

© ISOPIX

Vlaams Belang en zijn kopstukken blijven volop investeren in propaganda op Facebook.

wwi

De partij, die de account ‘Vlaams Belang’ en ‘Tom Van Grieken’ beheert, spendeerde de afgelopen dertig dagen meer dan 80.000 euro op Facebook. Ter vergelijking: tijdens de hele verkiezingscampagne was dat zowat 600.000 euro. Daarbovenop komt nog de account van Europees Parlementslid Tom Vandendriessche, die meer dan 22.000 euro aan Facebook-advertenties kocht. Samen zitten de accounts dus aan meer dan 100.000 euro uitgaven in een maand tijd.

Dat staat in schril contrast tot de andere politieke partijen. Die hebben zonder uitzondering hun online-propaganda na de verkiezingen op een laag pitje gezet of helemaal stilgelegd. Ze geven maar een fractie van dat bedrag uit en bereiken ook veel minder kiezers. N-VA zat de voorbije dertig dagen aan 3.203 euro aan Facebook-publiciteit, Groen aan 1.273 euro en CD&V heeft momenteel welgeteld nul betalende advertenties actief.

Ongewoon

De hoge uitgaven van Vlaams Belang zijn ongewoon, zo net na de verkiezingen. Politieke campagnes tussen twee verkiezingen zijn niet ongebruikelijk, maar sluiten haast nooit aan op een pas afgelopen stembusslag. Toch schrikt Vlaams Belang er niet voor terug om nu toch zware investeringen te doen. Hoe vaak alle advertenties samen bekeken zijn, valt met de Facebook-gegevens niet te berekenen, maar er zijn wel ads bij die meer dan 500.000 keer de aandacht hebben getrokken.

“Er was ook reden toe om nu te communiceren”, reageert partijvoorzitter Tom Van Grieken. “We zijn uit de Vlaamse onderhandelingen gebonjourd. Net als sportmannen maak je als partij het verschil op het moment dat anderen niets doen. Misschien zijn de andere politieke partijen ook nog op zoek naar een nieuwe boodschap, daar hebben wij minder last van.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen