Waarom zetten jullie meer in op duurzaam pendelen?

door
marketing
Leestijd 3 min.

Benny Maes, havenarbeider en fervent fietser

 

De laatste jaren is de verkeersdrukte in de Waaslandhaven sterk toegenomen, met het gekende fileleed tot gevolg. Bovendien zullen grote wegenwerken zoals Oosterweel in en rond Antwerpen ook een impact hebben op de Waaslandhaven. De vele files leidden tot frustraties bij onze werknemers, die hun reistijd exponentieel zagen stijgen. Ze waren vragende partij voor oplossingen om de mobiliteitsproblemen te verlichten.

Welke acties hebben jullie concreet ondernomen?

Al in 2016 en 2017 konden medewerkers elektrische fietsen uittesten, wat niet meteen een groot succes opleverde. Begin 2018 organiseerde ons bedrijf een interne mobiliteitsenquête. Hieruit bleek dat 94% van onze medewerkers met de wagen naar het werk komt, door de grote woon-werkafstanden en het ontbreken van alternatieven zoals openbaar vervoer in de haven. Liefst 60% van onze werknemers bleek echter bereid te zijn om andere transportmogelijkheden te overwegen, voornamelijk fietsen en carpoolen.

Op basis van deze mobiliteitsscan riepen we enkele nieuwe initiatieven in het leven. Begin dit jaar lanceerden we – dit keer met succes – een fietsleaseplan voor alle medewerkers, inclusief havenarbeiders in vast dienstverband – een primeur in onze sector. Daarnaast sloot DP World Antwerp zich aan bij het carpoolplatform van Taxistop voor werknemers van het bedrijf en bedrijven in de buurt. Voor verplaatsingen in Antwerpen centrum kunnen medewerkers een Vélokaartje ontlenen. We stimuleren ook het gebruik van zowel Fietsbus als Waterbus door hier regelmatig over te communiceren. Tot slot zijn er oplaadpunten op onze bedrijfsparking voor werknemers die voor een elektrische of hybride bedrijfswagen kiezen.

Welke acties kenden het meeste succes?

Ongetwijfeld het fietsleaseplan. Slechts vier maanden na de lancering tekenden zo'n 100 medewerkers in op dit initiatief, toch goed voor een vijfde van alle werknemers. Twee derde koos voor een speed pedelec, de rest voor een elektrische fiets, koersfiets of gewone fiets. Het grote aanbod, om maximaal op ieders noden te kunnen inspelen, draagt hier zeker toe bij. Ook het thuiswerken is populair: vorig jaar werkten collega's maandelijks gemiddeld 80 dagen thuis.

Hebben jullie een gedragsverandering kunnen realiseren bij jullie medewerkers?

Zeker en vast. Niet enkel de cijfers tonen dit aan, maar ook de praktijk. Onze fietsenstallingen staan overvol. We zullen deze zelfs moeten uitbreiden.

Welke tips zou je andere bedrijven geven?

«Choose your battles»: zoek en kies de juiste oplossing voor je bedrijf. Gebruik (gratis/online) enquêtes om inzicht te krijgen in de noden van je stakeholders, meten is immers weten. Zoek engagement en ondersteuning bij collega's en betrek afdelingen zoals de personeelsdienst en preventiedienst. Schakel eventueel je externe dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk in voor ondersteuning. Geef projectverantwoordelijken ook voldoende middelen (tijd, budget, ...) en houd je medewerkers voldoende op de hoogte. Houd ook rekening met de impact van bepaalde implementaties (bv. uitbreiding van fietsenstallingen, sanitaire voorzieningen zoals douches, enzovoort). Probeer tot slot bepaalde initiatieven ook te koppelen aan een gezondheidsbeleid. Werknemers die met de fiets naar het werk kunnen komen, hebben niet enkel een positieve invloed op het milieu en het verkeer, maar zijn ook gezonder!