Australië introduceert camera’s die smartphonegebruik achter het stuur registreren

In de Australische staat New South Wales is nieuwe technologie geïntroduceerd die smartphonegebruik achter het stuur wil bestraffen. Het gaat om dubbele camera’s waarvan er een de nummerplaat van de auto in kwestie fotografeert, terwijl een tweede lens door de voorruit registreert wat chauffeurs doen met hun handen.

Bij een eerste testfase die zes maanden duurde werden ruim 8,5 miljoen voertuigen gecheckt. Meer dan 100.000 chauffeurs liepen tegen de lamp. Een automobilist was gelijktijdig met een smartphone en een iPad bezig. Een andere chauffeur liet de medepassagier het stuur overnemen terwijl hij gelijktijdig met twee smartphones aan het werk was.

Smartphonegebruik achter het stuur verhoogt kans op ongeval met factor 4

De foto’s worden daarna met artificiële intelligentie gescreend. Bestuurders die hun handen gewoon op het stuur hebben worden op die manier uitgesloten. Een mens gaat daarna wel de foto’s controleren waarover twijfel bestaat. Wie in overtreding is krijgt een boete toegestuurd. Het bedrag van de boete is vastgelegd op omgerekend 210 euro.

Verkeersdeskundigen schatten dat het gebruik van smartphones achter het stuur de kans op ongelukken met een factor 4 verhogen.

De Australische regering wil tegen begin december 45 van die camera’s operationeel hebben. Tegen 2023 wil ze ruim 135 miljoen checks uitvoeren.

Smartphoneverslaafde is de nieuwe dronken chauffeur

In Spanje is het gebruik van de mobiele telefoon aan het stuur nu zelfs de eerste oorzaak van zware of dodelijke verkeersongelukken. Afleiding ligt aan de basis van 3 op elke 10 zware of dodelijke verkeersongelukken. Met het gebruik van de mobiele telefoon als eerste oorzaak van die afleiding. Steeds meer chauffeurs telefoneren tijdens het rijden. Zelfs wanneer dat handenvrij gebeurt, gaat belangrijke verkeersinformatie verloren.

In ons land zou 5% van alle verkeersongevallen waarbij iemand gewond raakt of sterft te wijten zijn aan het gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur. Ook als dat handenvrij is. Dat zorgt jaarlijks voor minstens 30 doden en 2.500 gewonden in België.

Meer