McKinsey opent een winkel

Het gerenommeerde adviesbureau McKinsey gaat in de Mall of America in de Amerikaanse stad Minneapolis (Minnesota) een winkel openen. De hoogpriesters van het multinationale kapitalisme gaan nu zelf een zaak beheren, eerder dan anderen te vertellen hoe ze dat moeten doen.

De winkel krijgt de naam Modern Retail Collective mee. De consultancy McKinsey zet de winkel in de markt gezet als een test voor nieuwe technologieën. Die moeten de adviesgroep toelaten het winkelgedrag beter te analyseren. In de winkel zullen ondergoed, sieraden en cosmetica worden verkocht. McKinsey betaalt geen huur, maar deelt de gegevens die het verzamelt met de retailers die hen goederen ter beschikking stellen. Bedoeling is om daarna met die informatie advies te verstrekken aan Amerikaanse retailers die door Amazon en andere online winkels worden bedreigd.

De crisis in de Amerikaanse retail is nu al jaren bezig en het einde lijkt nog niet in zicht. Ondanks dat Amerikanen steeds meer uitgaven doen en het consumentenvertrouwen niet lijdt onder de aanzwellende berichten over een mogelijke recessie. Sears, Toys R Us, Barneys New York, Payless en ook Forever 21 zijn maar enkele van de grote namen die de voorbije maanden het faillissement moesten aanvragen. Volgens McKinsey zijn er in 2019 in de VS ruim 8.000 winkels gesloten.

Retailspecialisten vragen zich af in welke mate McKinsey in tijden van Amazon waardevolle informatie voor noodlijdende retailers kan verzamelen in een verlieslatende winkel in een mega-winkelcentrum. Ook besteedt de consument steeds meer geld aan ervaringen en minder aan spullen.

Kloof tussen winnaars en verliezers breidt uit

Uit de meest recente kwartaalresultaten blijkt ook dat de kloof tussen de winnaars en de verliezers uitbreidt. Er zijn met andere woorden retailers die het erg goed doen, terwijl de rest maar wat aanmoddert. Net als in de politiek verdwijnt ook in het retail-landschap het middenveld. Onder de winnaars de zogenaamde ‘big-box stores’ (Walmart, Best Buy, Target…) en de discounters. Die hebben goed geanticipeerd op de transitie van offline naar online. Ze garanderen een snelle, gratis levering, betere producten dan Amazon aanbiedt. Ook beschikken ze over een sterk geoptimaliseerde toeleveringsketen.

Aan de andere kant van het spectrum de winkelketens die zich in deze transitie niet hebben kunnen onderscheiden. De kans dat McKinsey deze laatste groep dankzij dit experiment met slimme spiegels, cryptobetalingen en andere technologische snufjes opnieuw rendabel kan maken lijkt miniem.