Jongeren tonen opnieuw grotere interesse in luxehorloges

Er is op de horlogemarkt opnieuw een verschuiving merkbaar. Dat zegt een studie van consulent NPD Group. Daarbij bleek dat de verkoop van uurwerken in de Verenigde Staten op een jaar tijd met 17 procent is gestegen. De onderzoekers erkennen dat deze groei is grote mate is gestimuleerd door smartwatches, maar tegelijkertijd merken ze op dat een toenemend aantal consumenten onder de leeftijdsgrens van vijfendertig jaar een hernieuwde interesse toont in horloges uit de hogere prijscategorieën.

De verkoop van horloges bereikte in de Verenigde Staten over een periode van twaalf maanden tot juni dit jaar een niveau van 9,5 miljard dollar.

Nieuwe kansen

‘Vandaag dragen beduidend meer Amerikanen een horloge dan vier jaar geleden,’ zegt Reginald Brack, bij NPD Group analist voor de horlogemarkt. ‘Dat is een gezonde trend voor de hele industrie. Smartwatches hebben de horlogesector de mogelijkheid geboden een nieuw publiek aan te boren. Daardoor krijgen veel horlogemerken – uit alle prijsklassen – nieuwe kansen.’

De onderzoekers wijzen erop dat dat in alle leeftijdsgroepen het dragen van een horloge is toegenomen. ‘De belangrijkste verschuivingen vinden echter plaats bij de jongere demografieën,’ benadrukt Brack.

In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar zegt inmiddels 20 procent vooral een smartwatch te dragen. Anderzijds bleek daarbij echter 13 procent naar een traditioneel luxehorloge te wijzen. ‘Dat betekende een opmerkelijke toename tegenover het midden van dit decennium,’ zegt Brack nog. ‘De oudere consument blijft voor de duurdere marktsegmenten de belangrijkste klantengroep. De jongere generaties bieden aan de sector echter een nieuwe groei.’

Vrouwen

De onderzoekers benadrukken verder dat ook bij vrouwen opnieuw een toenemende belangstelling voor hoogwaardige horloges kan worden opgemerkt. De verkoop van damesuurwerken met een prijs vanaf 5.000 dollar nam op een jaar tijd met 8 procent toe. Deze categorie is daardoor voor de eerste keer in verscheidene jaren groter geworden dan het marktsegment van horloges met een prijs van maximaal 500 dollar.

Bij de damesuurwerken hebben de duurdere categorieën en smartwatches de voorbije jaren een snellere groei gekend dan de basismodellen en modevarianten. ‘De voorkeuren zijn geëvalueerd, vooral bij de vrouwelijke consument,’ zeggen de onderzoekers.

Meer