‘Made in Germany’ blijft wereldwijd bewondering afdwingen

Producten die in Duitsland zijn geproduceerd, genieten bij consumenten op de internationale markt de beste reputatie. Anderzijds kunnen producten van Chinese origine op weinig waardering rekenen. Dat is de conclusie van een studie van wetenschappers aan de University of Cambridge en marktonderzoeker YouGov, gebaseerd op een peiling bij consumenten in drieëntwintig landen. 

De respondenten werden gevraagd een oordeel te geven over producten uit twaalf verschillende landen. Italië eindigde als tweede.

Origine

De onderzoekers stelden vast dat 50 procent van de respondenten bevestigde over het label ‘Made in Germany’ een positieve mening te hebben. Slechts 6 procent maakte daarentegen gewag van een negatieve perceptie. Dit bezorgde Duitsland netto een positieve score van 45 punten.

‘De studie toont aan dat de origine van producten een belangrijk aspect blijft over de percepties over kwaliteit bij de consument,” benadrukt Phillip Schneider, hoofd marketing bij YouGov Duitsland. Italië staat met een netto positieve score van 38 punten op een tweede plaats, gevolgd door Groot-Brittannië en Frankrijk, die beide een positieve beoordeling van 34 punten kregen.

Helemaal achteraan volgt China met een een netto negatieve score van 29 punten. De Chinese producten kregen van 44 procent van de respondenten een negatieve quotatie. Slechts 15 procent sprak zich positief uit. Hongkong eindigde met een netto negatieve score van 9 procent op een voorlaatste plaats. Ook Mexico kreeg netto een negatieve beoordeling.

Bescheiden

De onderzoekers vroegen de respondenten ook naar een oordeel over de kwaliteit van de producten uit eigen land. Zonder uitzondering gaven alle nationaliteiten de voorkeur aan producten uit eigen land boven concurrentie uit andere naties. Opmerkelijk genoeg toonde Duitsland zich hier het meest bescheiden.

‘Dat is echter niet het gevolg van een kritische houding van de Duitse consument tegenover de eigen economie, maar is daarentegen te danken aan het overweldigende enthousiasme rond Duitse producten in het buitenland. Even opmerkelijk is dat in Mexico de meest positieve kijk op de eigen producten kon worden geregistreerd.

Meer