Consument vindt app Facebook niet langer onmisbaar

In vele markten is de reputatie van Facebook als de belangrijkste mobiele app de voorbije jaren sterk afgenomen. Dat zegt een studie van het Deense marktonderzoeksbureau AudienceProject, gebaseerd op een onderzoek onder 13.000 consumenten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland.

AudienceProject stelde daarbij een grote daling vast van het aantal mensen dat de Facebook-app als onmisbaar beschouwt. ‘Het goede nieuws voor het concern is anderzijds dat zijn platformen WhatsApp Messenger en Instagram aan populariteit winnen,’ aldus het rapport.

Attitudeverandering

‘Voor het delen van sociale content blijkt in alle bestudeerde markten een belangrijke attitudeverandering ten gunste van instant messaging,’ zeggen de onderzoekers. ‘Twee jaar geleden bleek nog 26 procent van de Amerikaanse respondenten Facebook als de meest onmisbare app te bestempelen. Dat aandeel blijkt nu echter gedaald te zijn tot 21 procent.’

‘In hetzelfde tijdsbestek sprong Instagram anderzijds van de vierde naar de tweede plaats. De app van Facebook daalde ook in populariteit in Europa. In Groot-Brittannië daalde het van 32 procent naar 23 procent. De andere bestudeerde Europese markten lieten gelijkaardige scores optekenen. In Zweden viel de populariteit van Facebook zelfs van 22 procent naar 13 procent terug.’

Net zoals in de Verenigde Staten kende Instagram ook in Europa een sterke vooruitgang. In Zweden en Noorwegen werd zelfs een score van 57 procent geregistreerd. Anderzijds blijkt WhatsApp Messenger voor 53 procent van de Finnen de meest onmisbare app te zijn.

Jongeren

Volgens AudienceProject tonen vooral jongeren de neiging Facebook de rug te willen toekeren. Er blijken ook verschillen tussen de geslachten. Vrouwen beschouwen Facebook vaker als de meest onmisbare app dan mannen. Duitsland is hierop een opmerkelijke uitzondering. Tussen 25 procent en 33 procent van de Facebook-gebruikers zou zelfs hebben overwogen om het platform volledig te verlaten.

“Sociale media blijven het app-gebruik in alle markten domineren,” betoogt Rune Werliin, productverantwoordelijke bij AudienceProject, in een commentaar op de bevindingen. “We zien tussen de verschillende app echter een verschuiving in populariteit. Voor velen blijft Facebook nog altijd onmisbaar, maar anderzijds is het belang van het platform in alle markten aanzienlijk ingekrompen.”

Meer