Tekort aan piloten bedreigt lifestyle van de superrijken

De rijksten op aarde dreigen straks opnieuw op lijnvluchten plaats te moeten nemen nu een globaal tekort aan piloten dreigt. Steeds minder professionele piloten voelen zich geroepen om privé-vliegtuigen te gaan besturen.

Tegen 2038 zouden er zo’n 98.000 nieuwe piloten voor privé-jets nodig zijn om aan de vraag te voldoen. Verder wordt verwezen naar cijfers van vliegtuigbouwer Boeing. Die berekende dat er de volgende twee decennia wereldwijd 635.000 piloten moeten bijkomen wil men alle lijnvluchten bemannen.

Die explosieve groei wordt toegeschreven aan de sterke uitbreiding die voor de luchtvaart de volgende jaren in het vooruitzicht wordt gesteld, terwijl bovendien een belangrijk gedeelte van de actuele populatie piloten dicht bij het pensioen staat.

De grote luchtvaartmaatschappijen voeren hun inspanningen om piloten te rekruteren dan ook op, gewoon omdat er vandaag al te weinig zijn. Een woordvoerder van Boeing noemde het tekort recent ‘een van de grootste uitdagingen waarmee de luchtvaartindustrie te kampen krijgt’.

Kleinere luchtvaartmaatschappijen schrappen al een reeks vluchten 

In de Verenigde Staten hebben een aantal kleinere luchtvaartmaatschappijen wegens personeelstekorten al een reeks vluchten moeten schrappen. Diverse maatschappijen hebben zich dan ook uit een aantal markten moeten terugtrekken.”

Experts zeggen dat het tekort aan piloten is ingegeven door de stijgende vraag naar vliegreizen. Die vraag is een gevolg van de opkomst van goedkope luchtvaartmaatschappijen de voorbije decennia. Verder zijn de normen voor piloten in training veranderd en moeten ze drie keer meer uren presteren dan vroeger. Dat heeft geleid tot een stijging van de kostprijs van de opleiding. Wat zich op haar beurt vertaalt in hogere lonen en bijkomende voordelen, waardoor eigenaars van privé-jets het steeds moeilijker krijgen om een vaste piloot te rekruteren. In het Verenigd Koninkrijk bestaat nu al een tekort van 2.500 piloten voor privé-jets, aldus Colibri Aircraft, een doorverkoper van tweedehands privé-jets.

Bij traditionele luchtvaartmaatschappijen als British Airways bedraagt het loon van een startende piloot zo’n 83.000 euro. Later in hun carrière kan dat oplopen tot 272.000 euro. Verder genieten ze een vrij regelmatig uurrooster, in tegenstelling tot piloten van privé-jets, die altijd paraat moeten staan om hun baas naar een volgende bestemming te vliegen.

Meer