Verontwaardiging tot in de regering over “wansmakelijke” en “schandalige” campagne van Bicky Burger

© rr

Vlaams minister Bart Somers (Open VLD) dient een klacht in bij reclamewaakhond JEP tegen de "ongepaste" en "wansmakelijke" campagne van Bicky Burger. Eerder had ook al de federale minister Nathalie Muylle (CD&V) de campagne als “schandalig en onverantwoord” bestempeld.

De reclame, waarin een man zijn vrouw slaat omdat zijn hamburger in het verkeerde doosje zit, veroorzaakt ophef. Bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) kwamen al om en bij de 300 klachten binnen. De instelling gaat na of de reclame voldoet aan de regels van de reclame-ethiek. JEP behandelt de klacht binnen de tien dagen en kan beslissen de campagne te laten aanpassen of de verspreiding volledig stop te zetten.

LEES OOK. Bicky Burger krijgt kritiek door “degoutante” en “vrouwonvriendelijke” reclamecampagne: “Dit was niet onze bedoeling”

Ook de politiek veroordeelt de campagne in felle bewoordingen. Vlaams minister Bart Somers, bevoegd voor Gelijke Kansen, noemde het beeld “wansmakelijk”. "Ze drijven de spot met het maatschappelijk probleem van partnergeweld. In plaats van dit te bestrijden lijkt Bicky Burger intrafamiliaal geweld met deze campagne te bagatelliseren.”

Somers wijst erop dat de nieuwe Vlaamse regering aandacht besteedt aan de bestrijding van gendergerelateerd geweld. "De reclamesector draagt een belangrijke verantwoordelijkheid, zeker in het bestrijden van deze verwerpelijke stereotypen", stelt de minister.

Somers merkt ook op dat het niet de eerste keer is dat Bicky Burger "bewust met kwetsende boodschappen werkt". Het bedrijf "doet dit ongetwijfeld vanuit de perverse redenering dat negatieve aandacht ook een vorm van reclame is".

“Partnergeweld wordt gebanaliseerd”

Eerder had ook federaal minister van Gelijke Kansen Nathalie Muylle (CD&V) de campagne als "schandalig en onverantwoord" bestempeld. “Het leed van mensen wordt misbruikt voor commerciële doelen. Partnergeweld wordt hierdoor volledig gebanaliseerd, terwijl het nog steeds een zeer aanwezige problematiek is in België”, vindt Muylle.

Rond de 120 Belgen per dag doen aangifte van partnergeweld - zowel fysiek als psychisch geweld. In de meeste gevallen zijn de daders mannen en de slachtoffers vrouwen. In 2016 registreerde de politie 26.643 aangiftes voor intrafamiliaal geweld.

Muylle belooft het thema partnergeweld hoog op de agenda te houden. Tijdens de voorbije legislatuur was het een prioriteit binnen het Nationaal Actieplan Gendergerelateerd Geweld. “Mijn diensten werken vandaag aan de voorbereidingen voor een nieuw actieplan, waarmee de volgende regering hopelijk snel aan de slag kan”, aldus de CD&V-politica.

Ze meldde dat het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen (IGVM) nagaat of de reclame onder de toepassing van de Genderwet valt, die het aanzetten van geweld tegen vrouwen strafbaar stelt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen