Sociale platformen grotere reclamesector geworden dan gedrukte media

Dit jaar zullen adverteerders wereldwijd 84 miljard dollar besteden aan reclame op sociale media. Dat betekent een stijging met 20 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het mediabureau Zenith. Sociale media zullen met deze resultaten voor de eerste keer in de geschiedenis als reclamekanaal belangrijker worden dan de gedrukte media. De bestedingen aan reclame in kranten en magazines zal dit jaar immers met 6 procent terugvallen tot 69 miljoen dollar.

Zenith wijst erop dat sociale media dit jaar een aandeel van 13 procent in de wereldwijde reclamebestedingen zullen kunnen opeisen. In de ranglijst met belangrijkste reclamekanalen plaatst de sector zich daarmee op een derde plaats. 

Televisie

Televisie blijft met een marktaandeel van 29 procent het belangrijkste reclameplatform van de wereld, gevolgd door betaalde zoekopdrachten (17 procent). Het aandeel van televisie zal volgens Zenith de volgende jaren wel verder dalen. 

Dit jaar kan het medium rekenen op 182 miljard dollar reclame-inkomsten, maar dat bedrag zal over twee jaar inkrimpen tot 180 miljard dollar. Tegelijkertijd zullen de bestedingen aan betaalde zoekopdrachten oplopen van 107 miljard dollar naar 132 miljard dollar.

In totaal zullen de reclamebestedingen dit jaar volgens Zenith met 4,4 procent tot 640 miljard dollar oplopen. Eerder was nog een groei met 4,6 procent in het vooruitzicht gesteld. Ook voor de volgende twee jaar verwacht het bureau een verdere groei met een niveau tussen 4,3 procent en 4,4 procent.

Voordelen

‘Onder invloed van sociale media en betaalde zoekopdrachten maakt het wereldwijde medialandschap een enorme transformatie door,’ maakt het rapport duidelijk. ‘Die groei raakt vooral de inkomsten van traditionele reclamekanalen zoals televisie en gedrukte media.’

“Sociale media hebben ten opzichte van de traditionele reclameplatformen dan ook een aantal belangrijke voordelen. De sector levert de adverteerder onder meer rechtstreekse gegevens over potentiële klanten.’

De groeiende markt voor sociale media en betaalde zoekopdrachten ondersteunt vooral de positieve resultaten van bedrijven zoals Facebook en Google. Binnen de sociale media laten vooral jongere platformen de sterkste groei optekenen. Daarbij liepen de reclame-inkomsten van Pinterest en Snap dit jaar met respectievelijk 62 procent en 48 procent op, tegenover respectievelijk 28 procent en 21 procent voor Facebook en Twitter.

Meer