De Lijn-topman: “Snoeien in aanbod, zodat reiziger zekerheid heeft”
Een schoolagenda die uitpuilt van de nota's, een paard dat dienstdoet als vervoersmiddel naar school en een kind dat overweegt op internaat te gaan. Enkel en alleen omdat bussen van De Lijn niet, of veel te laat, opdagen. Roger Kesteloot, directeur-generaal van de vervoersmaatschappij, begrijpt de frustraties van reizigers. "Maar in de hele transportsector is het een probleem om personeel te vinden."
Een zestienjarige die uit pure miserie op haar paard naar school pendelt, omdat de bus haar sinds september al zeker 13 keer in de kou had laten staan. Wat denkt u als u dat ziet?
"Dat het zeker niet goed is. Ik begrijp de frustraties van ouders, want als je een abonnement - vaak voor een heel jaar - koopt, dan reken je erop dat de bussen rijden. Zulke verhalen motiveren mij om dubbel zo hard te werken om alles in orde te krijgen. Ondanks de moeilijke omstandigheden, want we hebben een tekort aan chauffeurs. Dat is groter dan de voorbije jaren, omdat we nu in een periode zitten dat er veel mensen met pensioen gaan. Het grootste probleem is dat het, zeker in bepaalde regio's zoals Vlaams-Brabant, verschrikkelijk moeilijk is om nieuw personeel te rekruteren. Vorig jaar in december hebben we een nieuwe aanwervingsronde gestart. We hadden voor dit jaar op 570 nieuwe chauffeurs gerekend en gaan nu richting 500."
Waarom is het zo moeilijk om goede chauffeurs te vinden?
"Het is in de hele transportsector een probleem, hoor. Wij merken vooral dat een onregelmatig uurrooster afschrikt. Onze lonen zijn competitief en het is een fijne job, maar in het begin van je carrière zijn de uurroosters soms onvoorspelbaar. Daar moeten we iets aan doen."
Kan u dat? Want u kan moeilijk iedereen zijn favoriete schema laten kiezen.
"Het is natuurlijk een hele puzzel, maar we zijn momenteel een nieuw systeem met gesofisticeerde software aan het proberen, dat de planning samenstelt op basis van de voorkeuren van chauffeurs. Ervaringen uit het buitenland en pilootprojecten in Kortrijk en Brugge leren ons dat 85% van de planning daarmee al kan worden geregeld."
Een personeelstekort, dat is één ding. Onwetende reizigers in de kou laten wachten op een bus die toch niet zal komen, is nog iets anders. Een loterij, noemen ouders het.
"Ik snap de frustraties en deel die. Daarom werken we volop aan een systeem waarbij we op tijd kunnen laten weten of een bus al dan niet rijdt. Dat is wel het minste dat we kunnen doen op vlak van communicatie. Met de huidige reisinformatie op onze app kan dat niet, maar binnen één of twee maanden zou dat wel lukken."
"Daarnaast bekijken we in de regio's waar de situatie het ergst is of we de dienstregeling kunnen aanpassen. We zouden dan bijvoorbeeld vier bussen per uur laten rijden in plaats van vijf, zodat we wel zekerheid kunnen bieden. Betrouwbaarheid is bijzonder belangrijk."
Chauffeurs zouden zich regelmatig ziek melden. Klopt dat?
"Het ziekteverzuim ligt niet laag, maar ook niet veel hoger dan in andere sectoren. Door het personeelstekort beland je natuurlijk in een vicieuze cirkel. Van de chauffeurs die er wel zijn, vragen we extra inspanningen of we weigeren al eens een vrije dag, waardoor het voor hen soms te veel wordt. Ik kan begrip opbrengen dat zij op zulke zware momenten misschien snel naar ziekteverzuim grijpen."
Is het überhaupt mogelijk om als vervoersmaatschappij veel beter te doen, wetende dat jullie stevig hebben moeten besparen?
"Het feit dat we nu een tekort aan chauffeurs hebben, ligt niet aan de besparingen, maar aan de arbeidsmarkt. De besparingen hebben zich laten voelen in de interne werking, maar hebben het aanbod niet verkleind. De lonen van de chauffeurs zijn ook niet gedaald. Ze krijgen binnenkort zelfs 1,1% extra loon."
De nieuwe Vlaamse regering wil 10 miljoen euro investeren in De Lijn. Wat kan u daarmee?
"De stijgende kosten opvangen en een beetje aan kwaliteit en betrouwbaarheid werken. Extra aanbod komt er niet, als je weet dat ons exploitatiebudget voor heel Vlaanderen zo'n 700 miljoen euro is."
"Maar de reizigers kunnen op ons rekenen: we zullen alle mogelijke inspanningen doen. Het is voor ons heel belangrijk dat onze dienstverlening betrouwbaar is. En als een bus niet rijdt, zullen reizigers dat op tijd weten, zodat ze een alternatief kunnen zoeken. Maar ik hoop dat dat zo weinig mogelijk zal moeten gebeuren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM17
Vlaamse ex-IT’er wil ‘groene muur’ bouwen in Afrika: “Als we niets doen is het over 40 jaar te laat”
-
Man (20) slaat controleur De Lijn (38) in elkaar met metalen staaf: “Dit is poging tot doodslag”
Een 38-jarige controleur van vervoersmaatschappij De Lijn is zaterdagochtend vanuit het niets aangevallen door een twintigjarige man in het metrostation onder Antwerpen-Centraal. De controleur maande de man aan om te stoppen met roken op het perron, waarop hij werd aangevallen met een metalen staaf. Het slachtoffer is zeker tien dagen werkonbekwaam. De verdachte werd voorgeleid voor poging doodslag en blijft aangehouden. -
PREMIUM
Tientallen lezers delen stuitende verhalen over De Lijn: “Met de bus naar school, dat is een loterij”
"Met de bus naar school, dat is een loterij. Een schande, ik verleng geen énkel abonnement meer!" Het is maar één van de tientallen reacties uit heel Vlaanderen die de redactie gisteren toegestuurd kreeg op de vraag of de schoolgaande jeugd hinder ondervindt met De Lijn. De Lijn wijt de problemen aan het tekort aan chauffeurs, maar de ouders willen eindelijk een oplossing. -
-
PREMIUMDubbelinterview
Depraetere en D’Haese, rood tegen donkerrood: “Met jullie kunnen de mensen slechter af zijn dan met een rechtse partij”
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM121
“30.000 buitenlandse bouwvakkers betalen hier nul euro”: bouwunie slaat alarm over belastingontduiking
-
Mag je binnenkort niets meer eten of drinken op de trein, tram en bus om obesitas tegen te gaan?
-
PREMIUM176
“Wij willen niet enkel 500 euro verschil voor werkenden”: Open Vld lanceert voorstel voor pensioenwijziging
Gisteren zei premier De Croo dat er minstens 500 euro verschil moet zijn tussen het pensioen van wie gewerkt heeft en wie niet gewerkt heeft. Daarmee schaart hij zich achter een voorstel dat Open Vld-Kamerlid Vincent Van Quickenborne recent heeft uitgewerkt om het minimumpensioen te verminderen. “Alleen wie twee jaar of minder werkloos was, mag nog het volledige bedrag van 1.738 euro krijgen”, vindt Van Quickenborne. Voor al wie langer werkloos was, moet het minder worden. -
PREMIUM10
Volksgezondheid opent onderzoek naar gezichtszonnecrèmes: “Bijna een op de twee biedt niet de beloofde bescherming”
Zes op de veertien geteste crèmes – die populair zijn bij Belgen – bieden niet de bescherming die wordt beloofd, dat blijkt uit een onderzoek van Testaankoop. Over welke zonnecrèmes gaat het? Hoe komt het dat je die nog steeds kan kopen bij de apotheek of drogist? En moet je je zorgen maken over de beschermingsfactor van jouw zonnecrème? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zocht het uit. -
Welke artikelen uit onze grondwet mogen worden herzien? Regering vindt nog geen akkoord
214 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJan Halsberghe
Patril De coninck
Anne Marie De Keersmaecker
Eric Grosemans
Gilbert Dejonghe