De verborgen kost van gratis leveringen? Urineren in een fles en niet eten…

Webwinkel Amazon heeft met onmiddellijke ingang contracten met 3 onderaannemers opgezegd. In de aanklachten die door 3 verschillende advocatenkantoren werden geformuleerd en die op internet zijn te raadplegen staan dan ook de meest schokkende zaken te lezen. Bij verkeersongelukken bij de 3 onderaannemers vielen ook doden te betreuren.

Uit een rapport van non-profitonderzoekssite ProPublica blijkt dat Amazon vooral zijn handen in onschuld wil wassen. Door het contract te beëindigen worden verliezen 2.000 mensen in 8 Amerikaanse staten hun job. De vraag rijst of de eisen die Amazon aan onderaannemers oplegt deel van het probleem zijn. Zo moeten onderaannemers de bestellingen nog de dag zelf of daags erna op bestemming krijgen.

Amazon startte in 2014 een netwerk van besteldiensten op. Sinds dan zijn chauffeurs die voor Amazon rijden in 60 ernstige verkeersongelukken betrokken, waarvan 10 er een fatale afloop kenden.

40 tot 50 pakjes leveren… per uur

De getallen die in de aanklachten staan grenzen aan de waanzin. Chauffeurs moeten meer dan 200 pakjes per dag bezorgen. Een aantal dat in de kerstperiode makkelijk oploopt tot 400.

Chauffeurs worden geadviseerd “geen pauze te nemen, ook niet om te eten”, “in flessen te urineren” eerder dan te stoppen om ergens naar het toilet te gaan. Ze krijgen ook trucs aangeleerd die de software in de wagen op een dwaalspoor zet. Die denkt dat de chauffeur zijn veiligheidsgordel om heeft. Maar dat is niet zo, “omdat dit de leveringen zou vertragen”.

Hoewel deze vereisten ervaren chauffeurs wel degelijk moet afschrikken, is ervaring geen vereiste.

Maar door contracten uit te besteden aan onderaannemers lijkt het erop dat de webwinkel de juridische dans kan ontspringen. Wanneer zich dan onregelmatigheden of verkeersongelukken voordoen, is de onderaannemer en niet Amazon verantwoordelijk.

Meer