Archiefbeeld ter illustratie.

Autoleasebedrijven worstelen met hun winst: kunnen leasefietsen helpen?

De autoleasingmarkt draait nog altijd op volle toeren, maar de tweedehandsverkoop van de wagen ná die leasingperiode sputtert. En dat weegt op de winst van leasebedrijven. Opmerkelijk gevolg: heel wat autoleasebedrijven zoeken hun heil onder meer bij... de fiets. "In 2 jaar tijd zijn er 40.000 leasefietsen in de markt gezet. Die groei is ongezien."

De grootste autoleasebedrijven in ons land boekten het voorbije jaar 40 procent minder winst dan in 2017. Dat blijkt uit een analyse van hun jaarrekeningen door de krant De Tijd. Niet dat de markt van auto's leasen plots is stilgevallen - er zijn dit jaar evenveel nieuwe leasingwagens ingeschreven als vorig jaar - maar er schort wel iets aan de doorverkoop van die wagens na hun leasingperiode, bevestigt ons Frank Van Gool, de directeur van sectorfederatie Renta. 

Volgens hem gaan de tweedehandsprijzen al jaren achteruit, met name die voor dieselwagens. Dat heeft voornamelijk te maken met de brandstofprijzen, die nu zowat gelijk zijn voor diesel en benzine. Maar ook het groeiende klimaatbewustzijn, bijvoorbeeld met de invoering van lage-emissiezones, speelt een rol.

"Van de 450.000 leasewagens die vandaag in België rondrijden, is ongeveer 80 procent voorzien van een dieselmotor (zelfs bij de nieuwe leasewagens is dat nog altijd 70 procent, zie grafiek hierboven). Als je weet dat nog maar goed 10 procent van de Belgische particulieren een diesel kiest als hij een nieuw voertuig koopt, dan is het duidelijk dat ook tweedehandsdiesels in België nog moeilijk verkocht geraken." En ook op de exportmarkt is het er niet makkelijker op geworden, omdat ook daar de populariteit van diesel daalt.

(Lees verder onder de foto)

Nicolas Maeterlinck

Apps en fietsen

Leasebedrijven moeten zich dus aanpassen en dat doen ze volop, zegt Van Gool. "Er wordt door de leasingsector sterk geïnvesteerd in een aanbod van nieuwe mobiliteitsmiddelen, zoals deelsystemen, verkoop van openbaar­vervoertickets en apps die het mobiliteitsbudget beheren. De leasebedrijven moeten hun weg nog wat zoeken om van die nieuwe concepten een winstgevend businessmodel te maken."

We verwachten vanaf dit jaar dat de inspanningen beginnen te lonen en de winstgevendheid weer in de lift zit

Frank Van Gool, directeur van Renta

Maar de grootste boom, zo zegt Van Gool, is toch die van de leasefietsen, die een paar jaar geleden nog golden als een kleine niche. "In 2 jaar tijd zijn er 40.000 leasefietsen in de markt gezet. Nooit heeft een product in onze sector zo'n explosieve groei gekend."

40.000, dat is natuurlijk nog erg bescheiden in vergelijking met de 450.000 leasewagens in ons land. En toch begint de populariteit van die nieuwe markten ook stilaan iets op te leveren, weet Van Gool. "Ook hier hebben onze leden moeten investeren in nieuwe systemen om zich aan te passen, maar we verwachten vanaf dit jaar dat de inspanningen beginnen te lonen en de winstgevendheid weer in de lift zit."

Meest gelezen