Waterlekken na zinkgat vertragen herstellingswerken in spoortunnel

© Twitter/Infrabel

Spoornetbeheerder Infrabel heeft pas dinsdagnamiddag de waterlekken kunnen dichten die voor overstroomde sporen zorgden in de spoortunnel tussen Brussel-Noord en Brussel-Schuman. Hierdoor loopt de heropbouw van de sporen na de leidingbreuk in Sint-Joost-ten-Node van afgelopen donderdag vertraging op, zegt Infrabel woensdag.

Tot dinsdag in de namiddag stond er nog water op de sporen. “We hebben beroep moeten doen op een gespecialiseerd bedrijf omdat we niet wisten vanwaar het water kwam”, aldus woordvoerder Arnaud Reymann.

Uiteindelijk bleek het water afkomstig van een oud riool dat niet meer gebruikt werd, maar waarin opnieuw water zou beland zijn door de forse buien van de voorbije dagen, aldus Reymann. Het lek werd gedicht, maar Infrabel vreest nieuwe lekken indien het de volgende dagen fel regent. Het gespecialiseerde bedrijf onderzoekt nu de hele lijn en bekijkt waar extra beton aangebracht moet worden zodat er geen water meer kan stromen.

Twee sporen op de lijn 161 tussen beide Brusselse stations liepen over een lengte van zowat 700 meter schade op. De sporen en de ballast, dat is de steenlaag die voor de stabiliteit van de sporen zorgt, moeten er vervangen worden. Over een lengte van 300 meter is dat ook het geval voor de spoorbedding, de laag onder de ballast. Intussen wordt een spoor hersteld en die werken zouden woensdag afgelopen moeten zijn. Hierdoor zal het mogelijk zijn om per trein het materiaal aan te voeren voor de verdere werken. “Tot nu toe voeren we al het materiaal manueel vanuit Rogier aan. Een kraan plaats de rails die we vervolgens manueel moeten bevestigen aan de dwarsliggers.”

Infrabel wil het spoorverkeer tegen maandag hervatten. Maar die timing wordt steeds moeilijker. “We hebben nu geen enkele veiligheidsmarge meer. Indien er nieuwe problemen opduiken, zal het zeer moeilijk worden om tegen maandag operationeel te zijn”, aldus Reymann.

Bovendien was het water na het lek van vorige donderdag tot de hoogte van de kabels gestegen meer dan een meter boven de grond. “We moeten de bekabeling nog bekijken en bepalen wat vervangen zou moeten worden”, voegt Reymann toe.

Volgens woordvoerder Frédéric Petit kennen de herstellingswerken drie grote moeilijkheden: de weersomstandigheden - omdat het bleef regenen de voorbije dagen - de beperkingen van de werf in de tunnel en het waterlek zelf. “Daarmee worden we al verschillende dagen geconfronteerd. We moeten extra funderingswerken uitvoeren, extra betonneringswerken, om ervoor te zorgen dat het volledig onder controle is. Vanaf volgende week moeten er opnieuw treinen naastrijden, dus dat moet eerst volledig optimaal en stabiel zijn.”

Het kostenplaatje is nog niet gekend. Voor een schatting is het nog te vroeg, maar Infrabel is hier het slachtoffer, aldus Reymann. Hij wou ook niet bevestigen dat er een klacht komt tegen Vivaqua, de Brusselse waterintercommunale. Het is aan de juridische dienst van Infrabel om contact op te nemen met de aansprakelijken en verzekeringsmaatschappijen, voegt Petit toe.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen