Direct naar artikelinhoud
iPhone X

"De nieuwe iPhone is een fashion statement"

Apple-topman Phil Schiller bij de voorstellen van de nieuwe iPhone X.Beeld AP

Apple brengt met een prijskaartje van 1.159 euro zijn duurste telefoon ooit op de markt. Wie gaat in godsnaam de iPhone X kopen? En heeft Apple nu niet ineens al zijn goedkopere toestellen saai gemaakt?

De iPhone X “voelt aan als de toekomst van de smartphone”, schrijft Nilay Patel, hoofdredacteur van technologiesite The Verge, die hem even in zijn handen kon houden. Net wanneer je dacht dat het niet duurder kon, is de bijna randloze telefoon met gezichtsherkenning Apples nieuwe premiumtoestel. “Waar veel mensen meteen over willen spreken is de startprijs van 999 dollar (zo'n 839 euro, SF), maar als je de iPhone X in je handen hebt… lijkt dat het waard.”

De prijs klinkt belachelijk, tot je gaat nadenken hoe belangrijk zo’n telefoon vandaag is geworden. De smartphone is voor velen met stip het apparaat dat ze het meest gebruiken: meer dan tv’s, laptops en desktopcomputers. Toestellen waar sommigen van ons gemakkelijk meer dan 1.000 euro voor neerleggen.

Lees ook: Niemand verplicht je om een dure iPhone te kopen

“Het is een duur product. De symbolische grens van 1.000 euro wordt overschreden en dat zal mensen twee keer doen nadenken”, weet Steven Van Belleghem, marketingprof aan de Vlerick Hogeschool. “Maar het is dan wel meteen het meest geavanceerde toestel dat je in huis hebt. Het is vaak krachtiger dan een laptop of desktopcomputer.”

De prijs klinkt belachelijk, tot je gaat nadenken hoe belangrijk zo’n telefoon vandaag is geworden

Het lijkt niet zo gek dat bedrijfsleiders, rijke voetballers en influencers met een iPhone X willen uitpakken. “Maar het is niet enkel weggelegd voor mensen die veel geld verdienen”, nuanceert Van Belleghem. “Mensen die gepassioneerd zijn door technologie leggen wellicht wel graag 300 euro meer op tafel voor het allerbeste, dan voor een gewone iPhone.”

Voor elk wat wils

Jeroen Lemaire, CEO van de Gentse appontwikkelaar In The Pocket, was eerst van plan om de nieuwe premium-iPhone te kopen. “Maar nu twijfel ik. Het is een toestel om mee te pronken. Je kunt er niet noodzakelijk beter mee communiceren of werken. Het wordt meer een fashion statement.”

Hij merkt wel op dat Apple nu voor elk wat wils heeft. “Of je nu een tiener, een succesvolle zakenman of fashion queen bent. Tussen de 350 en de 1.200 euro kun je kiezen uit een breed scala van iPhones. De iPhone X zal de verkoop voor Apple niet maken of kraken. Velen zullen gewoon de laatste nieuwe iPhone 8 blijven kopen.”

De gemiddelde verkoopprijs van een smartphone ging de laatste jaren alleen maar naar beneden door een prijzenslag tussen Chinese merken als OnePlus en Huawei. De gemiddelde prijs van een iPhone is alleen maar gestegen. “Maar ik denk niet dat ze de iPhone X nog duurder dan dit konden maken”, gokt Van Belleghem. “Weinig mensen gaan 2.000 euro betalen voor een telefoon. Voor veel minder geld zijn er ook heel degelijke toestellen van dezelfde kwaliteit. Apple is een premium brand, maar er zit een limiet op.”

Voor elk wat wils
Beeld EPA

Het aanboren van zo’n extra premiummarkt, terwijl een normale iPhone al duur is, brengt wel risico’s met zich mee. Het bestaan van de iPhone X met OLED-scherm kan ervoor zorgen dat het enthousiasme voor de pas uitgebrachte iPhone 8 afzwakt. Wie de beste iPhone wil, moet meer dan 1.000 euro betalen en de goedkopere nieuwe iPhone 8 komt nu wat saai over. “De kracht van Apple was zijn eenvoud in producten”, zegt Van Belleghem. “Je krijgt het gevoel dat het nu alles weer complex maakt, en dat kan gevaarlijk zijn.”