Direct naar artikelinhoud
ryanair

Ryanair-problemen houden aan: piloten verwerpen bonus

Ryanair-problemen houden aan: piloten verwerpen bonus
Beeld EPA

De piloten van Ryanair weigeren de bonussen, die de luchtvaartmaatschappij hen eenmalig aanbood om een hoop geannuleerde vluchten in oktober te voorkomen. Dat schrijft de Franstalige krant La Libre Belgique. Ze stellen hun directie voor een ultimatum en eisen betere werkomstandigheden. 

De piloten eisen onder meer lokale contracten, die de wet en rechten respecteren van het land waarin ze werken. Momenteel hebben de piloten nog een Iers contract. 

Daarnaast willen ze dat de nieuwe contracten tegen 1 januari 2018 rond zijn, met een reeks maatregelen die hun werkomstandigheden moeten verbeteren. 

De piloten benadrukken volgens La Libre Belgique dat ze niet verantwoordelijk gehouden willen worden voor de geannuleerde vluchten. Bovendien stellen ze hun directie voor een ultimatum: ze willen voor vrijdag 22 september om 10 uur een toestemmend antwoord krijgen. Anders volgen er mogelijk acties. Mogelijk zouden de piloten dan volledig volgens het boekje werken, waardoor ze bepaalde taken die niet in hun contract staan, niet meer zouden uitvoeren. Dat zou het vluchtschema onvermijdelijk verstoren. 

Bonussen tot 12.000 euro

Ryanair had zijn piloten een eenmalige bonus tot 12.000 euro beloofd als ze zouden afzien van vakantie. De luchtvaartmaatschappij wil zo voorkomen dat er tot eind oktober dagelijks honderden vluchten geannuleerd moeten worden.

De noodgedwongen annuleringen treffen volgens Ryanair in totaal 315.000 passagiers. Dat zijn er minder dan de 390.000 waar het bedrijf eerder over repte. Veel mensen kunnen worden omgeboekt naar een andere vlucht. Anderen kunnen hun geld terugkrijgen of aanspraak maken op een vergoeding op basis van Europese regels voor vertragingen en annuleringen van vluchten.

De noodgedwongen annuleringen treffen volgens Ryanair in totaal 315.000 passagiers

"Zooitje"

Consumentenorganisaties luidden eerder deze week al de noodklok en stelden dat gedupeerden recht hebben op meer dan alleen de teruggave van hun ticketkosten. Ook klaagden zij over de gebrekkige communicatie. Ryanair zegt inmiddels extra personeel te hebben ingezet bij zijn klantenservice. Eind deze week moet voor 95 procent van de gedupeerden een oplossing zijn verzonnen.

Ryanair heeft toegegeven dat het zelf "een zooitje" heeft gemaakt van de werkroosters, maar wijst ook externe oorzaken aan

Ryanair heeft toegegeven dat het zelf "een zooitje" heeft gemaakt van de werkroosters, maar wijst ook externe oorzaken aan. Zo zouden stakende luchtverkeersleiders, slecht weer en te strenge arbeidswetgeving hebben bijgedragen aan de problemen. Pilotenorganisaties vegen evenwel de vloer aan met die argumenten. Zij stellen dat Ryanair veel ellende had kunnen voorkomen door allereerst zijn personeel fatsoenlijk te behandelen.

Zelfstandig ondernemer

Een groot deel van de piloten werkt als zelfstandig ondernemer in dienst van Ryanair, volgens vakbonden vaak tegen minimale arbeidsvoorwaarden. Degenen die het geluk hebben dat zij wel een vast dienstverband hebben, en dus bijvoorbeeld pensioen opbouwen, zijn altijd nog stukken slechter af dan hun collega's bij bijvoorbeeld easyJet, Air France-KLM of Lufthansa.