Direct naar artikelinhoud
LOOK HOES TALKING

Waarom deze polaroidfoto de platenhoes van WWWater siert

LOOK HOES TALKING: WWWater – ‘La falaise’
Beeld Tina Herbots

In de rubriek Look Hoes Talking gaan we op zoek naar het verhaal achter een Belgische platenhoes. Deze week: La falaise, de debuut-ep van Charlotte Adigéry, alias WWWater, met artwork van fotografe Tina Herbots.

Charlotte Adigéry vloog pijlsnel uit de startblokken, met dank aan het vertrouwen van Stephen & David Dewaele en een song op de soundtrack van Belgica. Onder de naam WWWater staat de Gentse voor de volgende etappe in haar blitzcarrière: de hoge verwachtingen inlossen.

WWWater bewoont het spanningsveld tussen elektro en soul. Nadat ze eerder onze hartsnaren bespeelde met ‘Pink Letters’ is er nu La falaise, haar eerste EP, voorzien van een polaroid van de Belgische fotografe Tina Herbots, die eerder al met Admiral Freebee, Bazart en The Van Jets werkte.

“Ik hou het graag simpel”, legt Charlotte Adigéry haar keuze voor de foto uit. “Ook de muziek en videoclip van ‘Pink Letters’ zijn lo-fi. Ik heb geen budgetten om het groots aan te pakken, maar dat hoeft ook niet. Het naakte, menselijke karakter van dit artwork spreekt mij aan.”

‘Wanneer je een verbintenis met iemand aangaat met dezelfde visie, komt er vroeg of laat wel iets uit de bus’
Charlotte Adigéry

“De muziek van WWWater ontstaat op een zuivere plek”, zegt ze. “Ik probeer zonder er al te veel over na te denken een universum te creëren waarin ik mij comfortabel voel. Het is voor mij duidelijk dat alles wat erbij komt kijken naturel is. Dat zie je bijvoorbeeld ook op het podium.”

Huiselijkheid

Charlotte Adigéry bracht eerder dit jaar een EP uit onder haar eigennaam op DEEWEE, het label van Soulwax. Het bijhorende artwork was strak en lag mijlenver van deze platenhoes. “Als je verschillende projecten hebt, kan je verschillende wegen bewandelen om je muzikale identiteit te ontdekken. Deze hoes moest huiselijkheid uitstralen.”

“Tina en ik kennen elkaar goed. We hebben geen concreet plan afgesproken. Wanneer je een verbintenis aangaat met een persoon met dezelfde visie, komt er vroeg of laat wel iets uit de bus”, gaat WWWater verder. Ze wandelden samen door Gent, op zoek naar de ideale locatie. “We hoopten in een Chinees restaurant terecht te kunnen, maar toen dat niet lukte, zijn we naar mijn huis gegaan. Ik heb de afwas gedaan en mijn planten water gegeven. Dat laatste heeft goede beelden opgeleverd.”

‘We hoopten in een Chinees restaurant terecht te kunnen, maar toen dat niet lukte, zijn we naar mijn huis gegaan’
Charlotte Adigéry

Tina Herbots nam digitale foto’s en één polaroid. Adigéry ging, na wikken en wegen, voor dat laatste. De handeling op de foto is spontaan, zegt ze, en het beeld sluit aan bij haar artiestennaam. “Ik hou wel van de symboliek: ik laat mijn planten groeien en ik sta aan de beginfase met WWWater. Ik heb ook nog ruimte om stappen vooruit te zetten.”

Huiselijkheid
Beeld Tina Herbots

Als gieter gebruikte ze een theepot ontworpen door de Amerikaanse artiest Todd James. “Die staat naast mijn tv en doet mij aan een vruchtbaarheidsbeeld denken.” Met de albumtitel, La falaise, verwijst de Gentse naar Martinique, de geboorteplaats van haar moeder, “en het is de plek waar ik mijn artiestennaam heb bedacht.”

Een simpele hoes als deze is in tijden van verbluffende hoesontwerpen zeldzaam, “maar ik ga mij deze keuze later niet beklagen”, besluit Charlotte Adigéry. “Ik ben nog maar net begonnen, ik ben nog zoekende. Het voelde gewoon goed om dit zo naar buiten te brengen. Ik kan later nog met een luide knal op de voorgrond treden.”

La falaise van WWWater verschijnt op 22/9 in eigen beheer. Ze speelt op 7/10 op Play, Hasselt, en op 24/10 in NEST, Gent.