Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Katholiek net verwelkomt ongedoopte leraars

Ongedoopte leerkrachten moeten meer kansen krijgen op katholieke basisscholen, bijvoorbeeld omdat collega's het vak rooms-katholieke godsdienst overnemen.Beeld Hollandse Hoogte

Meer kansen voor ongedoopte leerkrachten. Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, ondersteunde die oproep in het voorjaar. Vandaag spreken ook de Vlaamse bisschoppen zich positief uit over een grotere rol voor anders- of ongelovige leerkrachten in het katholiek basisonderwijs.

Vandaag presenteren de bisschoppen een nieuwe tekst over het vak rooms-katholieke godsdienst. De nadruk zal hierbij, naar alle waarschijnlijkheid, ook liggen op de grotere rol die ongedoopte leerkrachten in de toekomst kunnen spelen in het katholiek basisonderwijs, bevestigen verschillende stemmen binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Zo kunnen basisscholen vaker ongedoopte leerkrachten aannemen door het vak godsdienst te laten geven door gelovige collega’s. Ook schuiven de bisschoppen co- of team-teaching naar voren, waarbij een anders- of ongelovige juf of meester samenwerkt met een wel gedoopte en gemandateerde collega.

Op dit moment mogen niet-gedoopte leerkrachten lesgeven in de katholieke basisscholen. Maar in werkelijkheid gebeurt dit eerder zelden, omdat zij geen godsdienst mogen of kunnen geven. In veel scholen verzorgt de juf of meester, ondanks alternatieven, doorgaans alle vakken. Een atheïstische of andersgelovige leerkracht, denk aan een moslim of een boeddhist, zou dus louter voor het vak godsdienst vervangen moeten worden, iets wat vandaag niet vaak gebeurt.

Identiteit

De Antwerpse Karel de Grote Hogeschool, die net als veel andere katholieke hogescholen binnen de lerarenopleiding een specifiek traject heeft opgestart voor niet- of andersgelovigen, kaartte dit voorjaar in deze krant aan dat te weinig studenten met een migratieachtergrond voor de lerarenopleiding kozen (DM 08/03). Directeur Veerle Hendrickx stelde daarom dat katholieke basisscholen zouden moeten afstappen van de doopvoorwaarde en vaker niet-gedoopten zouden moeten aannemen.

In een basisschool zag ik hoe twee leerkrachten, onder wie een moslima en een voor rooms-katholieke godsdienst gemandateerde leerkracht, aan een bijzonder gemengde klas lesgaven over Maria Lichtmis
Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs Vlaanderen, in maart

Een boodschap die steun kreeg van Lieven Boeve. Hij stelde dat de oproep paste binnen het project van de katholieke dialoogschool, waarin de christelijke identiteit centraal staat, maar christenen, vrijzinnigen en andersgelovigen door gesprek de eigen identiteit vormgeven. “In de Gentse basisschool Klimrek zag ik hoe twee leerkrachten, onder wie een moslima en een voor rooms-katholieke godsdienst gemandateerde leerkracht, aan een bijzonder gemengde klas lesgaven over Maria Lichtmis. Dat is een prachtig voorbeeld van de katholieke dialoogschool.”

Gegeerd

Team-teaching, waarbij twee leerkrachten samenwerken voor een klas, is een optie die nu ook door de bisschoppen zal worden erkend. Concreet kan dit betekenen dat een atheïst of een moslim, zoals in het voorbeeld van Boeve, samen met een gelovige leerkracht het vak godsdienst geeft. Verder zullen scholen de boodschap krijgen dat zij het vak godsdienst kunnen laten geven door een groep gemandateerde leerkrachten, zodat ongedoopten toch kunnen worden aangenomen. Wel wordt geopperd dat een meerderheid van de leraren katholiek moet blijven, zodat de katholieke identiteit niet in het gedrang kan komen.

Boeve, die nu niet op de brief wil vooruitlopen, benadrukte eerder al dat scholen niet-gedoopten meer kunnen inzetten op voorwaarde dat zij zich actief engageren voor de dialoogschool. “Bijvoorbeeld door bij het vak godsdienst werk te maken van co-teaching of door een andere leerkracht die uren te laten geven. Er zit immers een grote wissel van de wacht aan te komen. Goede leerkrachten, gedoopt of niet, zullen door het dreigend tekort gegeerd zijn.”