Vlaamse dienstenchequesector gaat mystery calls invoeren tegen discriminatie

© belga

In de loop van volgend jaar komen er zogenaamde ‘mystery calls’ bij Vlaamse dienstenchequebedrijven. De bedoeling is om na te gaan hoe zo’n bedrijf reageert op een discriminerende vraag van een klant en hen hiertegen te wapenen. Het initiatief voor de mystery calls gaat uit van de werkgevers, ter uitvoering van het actieplan van minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) tegen discriminatie in de dienstenchequesector.

Werkgeversorganisaties Federgon, het Vlaams Platform PWA/PWA-DCO, de Federatie van de Belgische Textielverzorging en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) hebben woensdag de vzw Mycadis opgericht. Die zal samen met een externe partner de mystery calls uitvoeren, ‘met de bedoeling de bedrijven aan te zetten een beleid te voeren waarbij discriminerende vragen van klanten op een duidelijke wijze gecounterd worden’, staat in een gezamenlijk persbericht.

Al jaren duiken er berichten op over discriminatie in de dienstenchequesector. Niet zozeer bij het aanwerven van personeel -de sector stelt heel wat kansengroepen tewerk- maar wel vanwege de klant. Uit een steekproef van het Minderhedenforum twee jaar geleden bleek dat twee op de drie dienstenchequebedrijven ingingen op de vraag van de klant om een niet-allochtone poetshulp te bezorgen.

De mystery calls zullen volgens Paul Verschueren van Federgon drie discriminatiegronden testen: leeftijd, geslacht en etnische afkomst. De bedoeling is om alle door Vlaanderen erkene dienstenchequebedrijven aan een anonieme controle te onderwerpen. ‘Er zijn in Vlaanderen zo’n 900 erkende ondernemingen, die samen zo’n 3.000 filialen tellen. De bedoeling is toch om zo’n 1.700 vestigingen te controleren. Het gaat dus om een zeer ruime test, waarvan het de bedoeling is om die jaarlijks te herhalen’.

De vzw Mycadis gaat voor de mystery calls een beroep doen op een externe partner. Binnenkort zal een openbare aanbesteding uitgeschreven worden, zodat de tests nog in het voorjaar van 2018 kunnen starten. De partner zal ook ingeschakeld worden voor de remediëring, zegt Verschueren. ‘De bedoeling is om tot verbeterde procedures te komen, indien nodig.

Bedrijven die een slechte score halen, zullen gevraagd worden om een actieplan op te stellen’. De werkgevers kozen voor zelfregulering, zonder medewerking van de vakbonden. Federgon wijst erop dat dat ook reeds het geval is voor de mystery calls in de uitzendsector. ‘Dit is voor ons geen element van sociaal overleg. Het belangrijkste is om de zaken vooruit te helpen’, aldus Vershueren. Voor de VVSG is het belangrijk om zélf stappen vooruit te zetten en niet te wachten op overheidsinitiatieven.

Partner Content