De Lijn: "Rolstoelgebruikers moeten net als iedereen een rit kunnen maken wanneer ze zelf willen." Merendeel haltes echter niet aangepast
De Lijn wil een einde maken aan de reservatieplicht van rolstoelgebruikers voor bus en tram. De Vlaamse vervoersmaatschappij start met een proefproject op vijf meer mobiele lijnen, eentje in elke Vlaamse provincie. Dat heeft De Lijn vandaag gemeld. Uit cijfers blijkt echter dat de meeste haltes niet aangepast zijn aan mensen met een handicap. De oplossing daarvoor bevindt zich bij de wegbeheerders.
Op vijf meer mobiele lijnen kunnen rolstoelgebruikers voortaan zonder reservatie meerijden. In elke Vlaamse provincie wordt gestart met één traject. In West-Vlaanderen gaat het om de Kusttram, in Oost-Vlaanderen om tram 1 in Gent (Flanders Expo-Evergem), in Antwerpen om tram 15 tussen Boechout en Linkeroever, in Vlaams-Brabant om de Ringbus 600 en 601 in Leuven en in Limburg om lijn 51 tussen Hasselt en Heusden-Zolder.
De Lijn zet op die trajecten uitsluitend toegankelijke bussen of trams in. De toegankelijke haltes zijn zo goed mogelijk gespreid over het traject. Drie symbolen zeggen voor wie de halte toegankelijk is: voor mensen met een visuele beperking en een mobiele beperking zonder en met assistentie.
"De test op deze vijf lijnen is een eerste stap. Rolstoelgebruikers hoeven hun rit niet langer een dag vooraf te reserveren", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. Een volledige afschaffing van de reservatie is de volgende stap. "Op de meer mobiele lijnen combineren we bussen en trams met een lage vloer en oprijplaat.
Wegbeheerders moeten actie ondernemen
De Lijn vindt dat rolstoelgebruikers net als iedereen een rit met bus en tram moeten kunnen maken wanneer ze zelf willen. Mensen met een visuele of motorische beperking kunnen zelf nagaan of hun halte toegankelijk is.
Net daar knelt het schoentje. Uit cijfers die VTM NIEUWS opvroeg aan De Lijn blijkt namelijk dat de meeste bushaltes in Vlaanderen niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Zo zou slechts 26% van de haltes toegankelijk zijn voor mensen met een rolstoel die hulp krijgen van iemand anders. Mensen met een rolstoel die geen hulp krijgen, kunnen slechts aan 10% van de haltes opstappen. Voor blinden is de situatie nog schrijnender: slechts 5% van de haltes zijn aangepast aan hun noden.
Volgens Kesteloot ligt de verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid bij de wegbeheerder: "De wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de haltes, wij voor die van onze voertuigen. De wegbeheerders zijn de steden, gemeenten en het Vlaamse Gewest." Als steuntje in de rug inventariseerde De Lijn de voorbije maanden haar bijna 36.000 haltes.
Tegen eind dit jaar is 93 % van de bussen toegankelijk. Daarnaast zorgen toegankelijke trams voor 70% van de dienstverlening op de sporen. Tegen 2020 moeten alle bussen toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Bij de trams is dat 85% tegen 2025. "Na drie maanden evalueren en verfijnen we onze aanpak. Zo kunnen we werk maken van de uitbreiding", stelt Kesteloot.
"Met de afschaffing van de reservatie verdwijnt een enorme drempel die reizigers met een beperking vaak ervaren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De minister roept de steden en de gemeenten wel op om actie te ondernemen, zodat naast de voertuigen ook de haltes toegankelijker gemaakt kunnen worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Baarmoederhalskanker voor het eerst in ons land behandeld met adaptieve radiotherapie: preciezere behandeling met behulp van AI
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
PREMIUM36
RECONSTRUCTIE. “Huilende collega’s op het toilet” maar ook 88% tevreden medewerkers: dit is het échte verhaal van de open oorlog over “toxisch leiderschap” bij VRT
En plots ging het in het Vlaams Parlement niet meer over Bart De Pauw en VRT-baas Frederik Delaplace. Tijdens de discussie kregen acht parlementsleden een anonieme brief over een ándere zaak. Die draait rond de Redactie Jong, die onder meer jongerenjournaal ‘Karrewiet’ maakt. In het kort: op de redactie woedt een open oorlog over de VRT Jong-chef en haar “favoritisme, pestgedrag en discriminatie”. De HLN-onderzoeksredactie sprak met verschillende getuigen en reconstrueerde het verhaal achter de nieuwe heisa. -
-
Cipiers weigeren te werken in Vlaamse en Brusselse gevangenissen: duizenden gedetineerden moeten op cel blijven
-
Update
E34 richting Antwerpen tijdlang afgesloten door gekantelde tankwagen
Op de E34 in Melsele is donderdagmiddag een vrachtwagen op zijn kant terechtgekomen. De snelweg was daardoor een tijdlang volledig geblokkeerd in de rijrichting van Antwerpen. Rond 15.30 uur was de weg opnieuw vrijgemaakt.Melsele -
Man verzint eigen gijzeling zodat vriendin het zou uitmaken: politie eist schadevergoeding
“Hij wilde dat zijn vriendin hem ‘beu’ werd, en dat ze de relatie zou beëindigen.” Dat was de reden waarom Khalid B. uit Antwerpen vorig jaar liet uitschijnen dat hij gegijzeld werd. Zijn vriendin sloeg alarm bij de politie en die trok alle registers open om hem te redden. Nu riskeert hij een fikse schadevergoeding te moeten betalen voor de gepresteerde werkuren van de politie.Antwerpen, Wijnegem -
PREMIUM
“Sterke vermoedens van kwaad opzet”: parket start gerechtelijk onderzoek na zware brand in voedingswinkel
Turnhout
-
Bijna 1 op de 3 werkt nog steeds regelmatig van thuis
-
264
Recordaantal werklozen financieel gestraft: “Schors onmiddellijk de uitkering van iedereen die zomaar zijn kat stuurt”
Nog nooit werden zoveel Vlaamse werklozen geschorst als vorig jaar. Dat deed de RVA omdat ze niet genoeg moeite deden om een job te vinden. Bijna 12.000 werkzoekenden – of 1 op de 9 – verloren hun uitkering. Het blijkt trouwens een bijna uitsluitend Vlaamse sanctie. “Vlaanderen blaft en bijt wanneer nodig. Brussel blaft, maar bijt niet. Wallonië blaft zelfs niet eens”, klaagt UNIZO-topman Danny Van Assche aan. Hoe bont moet je het als weerspannige werkzoekende maken voor je je uitkering kwijt bent? -
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
De sterke daling van de energieprijzen brengt een haast ongezien aantal leverancierswissels teweeg, zo blijkt uit data van Mijnenergie.be. Meer dan 15.000 gezinnen stapten deze maand via de vergelijkingssite al over naar een goedkoper energiecontract. Aangezien de prijzen op de energiebeurzen de voorbije weken stegen, komt er na Pasen mogelijk een einde aan de dalende prijscurve. -
LIVE SLOTSHOW JEZ. Johannes Genard trakteert pendelaars op muziek - Bart en Nora proberen nog wat geld bij elkaar te krijgen
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJAN krommentak
Mieke Vermoesen
geert Ribbens
Gilbert Geldof
Ramon Simon