De Lijn: "Rolstoelgebruikers moeten net als iedereen een rit kunnen maken wanneer ze zelf willen." Merendeel haltes echter niet aangepast
De Lijn wil een einde maken aan de reservatieplicht van rolstoelgebruikers voor bus en tram. De Vlaamse vervoersmaatschappij start met een proefproject op vijf meer mobiele lijnen, eentje in elke Vlaamse provincie. Dat heeft De Lijn vandaag gemeld. Uit cijfers blijkt echter dat de meeste haltes niet aangepast zijn aan mensen met een handicap. De oplossing daarvoor bevindt zich bij de wegbeheerders.
Op vijf meer mobiele lijnen kunnen rolstoelgebruikers voortaan zonder reservatie meerijden. In elke Vlaamse provincie wordt gestart met één traject. In West-Vlaanderen gaat het om de Kusttram, in Oost-Vlaanderen om tram 1 in Gent (Flanders Expo-Evergem), in Antwerpen om tram 15 tussen Boechout en Linkeroever, in Vlaams-Brabant om de Ringbus 600 en 601 in Leuven en in Limburg om lijn 51 tussen Hasselt en Heusden-Zolder.
De Lijn zet op die trajecten uitsluitend toegankelijke bussen of trams in. De toegankelijke haltes zijn zo goed mogelijk gespreid over het traject. Drie symbolen zeggen voor wie de halte toegankelijk is: voor mensen met een visuele beperking en een mobiele beperking zonder en met assistentie.
"De test op deze vijf lijnen is een eerste stap. Rolstoelgebruikers hoeven hun rit niet langer een dag vooraf te reserveren", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. Een volledige afschaffing van de reservatie is de volgende stap. "Op de meer mobiele lijnen combineren we bussen en trams met een lage vloer en oprijplaat.
Wegbeheerders moeten actie ondernemen
De Lijn vindt dat rolstoelgebruikers net als iedereen een rit met bus en tram moeten kunnen maken wanneer ze zelf willen. Mensen met een visuele of motorische beperking kunnen zelf nagaan of hun halte toegankelijk is.
Net daar knelt het schoentje. Uit cijfers die VTM NIEUWS opvroeg aan De Lijn blijkt namelijk dat de meeste bushaltes in Vlaanderen niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Zo zou slechts 26% van de haltes toegankelijk zijn voor mensen met een rolstoel die hulp krijgen van iemand anders. Mensen met een rolstoel die geen hulp krijgen, kunnen slechts aan 10% van de haltes opstappen. Voor blinden is de situatie nog schrijnender: slechts 5% van de haltes zijn aangepast aan hun noden.
Volgens Kesteloot ligt de verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid bij de wegbeheerder: "De wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de haltes, wij voor die van onze voertuigen. De wegbeheerders zijn de steden, gemeenten en het Vlaamse Gewest." Als steuntje in de rug inventariseerde De Lijn de voorbije maanden haar bijna 36.000 haltes.
Tegen eind dit jaar is 93 % van de bussen toegankelijk. Daarnaast zorgen toegankelijke trams voor 70% van de dienstverlening op de sporen. Tegen 2020 moeten alle bussen toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Bij de trams is dat 85% tegen 2025. "Na drie maanden evalueren en verfijnen we onze aanpak. Zo kunnen we werk maken van de uitbreiding", stelt Kesteloot.
"Met de afschaffing van de reservatie verdwijnt een enorme drempel die reizigers met een beperking vaak ervaren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De minister roept de steden en de gemeenten wel op om actie te ondernemen, zodat naast de voertuigen ook de haltes toegankelijker gemaakt kunnen worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“DNA is big business”: welke gevaren schuilen achter een commerciële test?
-
NMBS waarschuwt voor frauduleuze posts op sociale media
De NMBS waarschuwt in een persbericht voor bedrieglijke berichten die rondgaan op sociale media. Oplichters proberen, aan de hand van valse berichten over promoacties bij de Belgische spoorwegen, de persoonlijke gegevens van mensen te verkrijgen. -
5
Kinkhoest, mazelen, soa’s en schurft: gevaarlijke ziektes kennen recordjaar
Er zijn heel wat gevaarlijke ziektes in opmars. Denk aan kinkhoest, mazelen of schurft. Maar dat zijn niet de enige ziektes die recordaantallen bereiken. 2023 was een recordjaar voor gevaarlijke en besmettelijke ziektes. En 2024 is nog sneller van start gegaan. Dat schrijft ‘Het Nieuwsblad’. -
-
7
WEERBERICHT. Al een beetje warmer vandaag, volgende week 23 graden
-
PREMIUM
Bijna 7.000 euro uitkeringen voor één gezin: N-VA-schepen klaagt ‘constructiefouten’ sociale zekerheid aan
Sommige gezinnen ontvangen maandelijks bijna 7.000 euro van de sociale zekerheid doordat ze leeflonen en sociale uitkeringen voor ouders én (volwassen) kinderen combineren. Veel meer dan eigenlijk nodig is, vindt Tomas Roggeman (N-VA), parlementslid en schepen voor Sociale Zaken in Dendermonde. Hij klaagt de ‘constructiefouten’ aan met enkele praktijkvoorbeelden, waarbij vier gezinnen duizenden euro’s per maand ontvangen. -
Update
Ook Vlaamse regionale luchthavens krijgen digitale verkeerstoren: “Kwantumsprong inzake luchtverkeersveiligheid”
De luchtverkeersleiding voor de luchthavens van Antwerpen, Kortrijk en Oostende zal binnen enkele jaren gebeuren vanuit één digitale verkeerstoren. Luchtverkeersleider skeyes en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord gesloten, zo is donderdag gezegd bij de voorstelling van een prototype van digitaal controlecentrum dat skeyes heeft opgezet op zijn site in Steenokkerzeel, bij Brussels Airport. -
Schietpartij op Anneessensplein in Brussel: “Twee verdachten vluchtten weg”
Stad Brussel
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
9
Kandidaten Vlaamse Kamerlijsten nooit ouder in voorbije 40 jaar: Open Vld kent jongste kandidaten, Vlaams Belang de oudste
De afgelopen 37 jaar waren de kandidaten op de Vlaamse Kamerlijsten gemiddeld nooit zo oud als die voor de komende verkiezingen in juni. Dat blijkt uit een onderzoek van het KU Leuven Instituut voor de Overheid. De gemiddelde leeftijd van de kandidaten ligt nu op 47 jaar. In 1987 was dat gemiddelde nog 40,4 jaar. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJAN krommentak
Mieke Vermoesen
geert Ribbens
Gilbert Geldof
Ramon Simon