De Lijn: "Rolstoelgebruikers moeten net als iedereen een rit kunnen maken wanneer ze zelf willen." Merendeel haltes echter niet aangepast
De Lijn wil een einde maken aan de reservatieplicht van rolstoelgebruikers voor bus en tram. De Vlaamse vervoersmaatschappij start met een proefproject op vijf meer mobiele lijnen, eentje in elke Vlaamse provincie. Dat heeft De Lijn vandaag gemeld. Uit cijfers blijkt echter dat de meeste haltes niet aangepast zijn aan mensen met een handicap. De oplossing daarvoor bevindt zich bij de wegbeheerders.
Op vijf meer mobiele lijnen kunnen rolstoelgebruikers voortaan zonder reservatie meerijden. In elke Vlaamse provincie wordt gestart met één traject. In West-Vlaanderen gaat het om de Kusttram, in Oost-Vlaanderen om tram 1 in Gent (Flanders Expo-Evergem), in Antwerpen om tram 15 tussen Boechout en Linkeroever, in Vlaams-Brabant om de Ringbus 600 en 601 in Leuven en in Limburg om lijn 51 tussen Hasselt en Heusden-Zolder.
De Lijn zet op die trajecten uitsluitend toegankelijke bussen of trams in. De toegankelijke haltes zijn zo goed mogelijk gespreid over het traject. Drie symbolen zeggen voor wie de halte toegankelijk is: voor mensen met een visuele beperking en een mobiele beperking zonder en met assistentie.
"De test op deze vijf lijnen is een eerste stap. Rolstoelgebruikers hoeven hun rit niet langer een dag vooraf te reserveren", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. Een volledige afschaffing van de reservatie is de volgende stap. "Op de meer mobiele lijnen combineren we bussen en trams met een lage vloer en oprijplaat.
Wegbeheerders moeten actie ondernemen
De Lijn vindt dat rolstoelgebruikers net als iedereen een rit met bus en tram moeten kunnen maken wanneer ze zelf willen. Mensen met een visuele of motorische beperking kunnen zelf nagaan of hun halte toegankelijk is.
Net daar knelt het schoentje. Uit cijfers die VTM NIEUWS opvroeg aan De Lijn blijkt namelijk dat de meeste bushaltes in Vlaanderen niet toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Zo zou slechts 26% van de haltes toegankelijk zijn voor mensen met een rolstoel die hulp krijgen van iemand anders. Mensen met een rolstoel die geen hulp krijgen, kunnen slechts aan 10% van de haltes opstappen. Voor blinden is de situatie nog schrijnender: slechts 5% van de haltes zijn aangepast aan hun noden.
Volgens Kesteloot ligt de verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid bij de wegbeheerder: "De wegbeheerders zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de haltes, wij voor die van onze voertuigen. De wegbeheerders zijn de steden, gemeenten en het Vlaamse Gewest." Als steuntje in de rug inventariseerde De Lijn de voorbije maanden haar bijna 36.000 haltes.
Tegen eind dit jaar is 93 % van de bussen toegankelijk. Daarnaast zorgen toegankelijke trams voor 70% van de dienstverlening op de sporen. Tegen 2020 moeten alle bussen toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Bij de trams is dat 85% tegen 2025. "Na drie maanden evalueren en verfijnen we onze aanpak. Zo kunnen we werk maken van de uitbreiding", stelt Kesteloot.
"Met de afschaffing van de reservatie verdwijnt een enorme drempel die reizigers met een beperking vaak ervaren", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De minister roept de steden en de gemeenten wel op om actie te ondernemen, zodat naast de voertuigen ook de haltes toegankelijker gemaakt kunnen worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
160
Van Quickenborne is tegen dierenwelzijn in de grondwet: “Zet de deur open voor de ideale wereld van Gaia: zonder vlees”
-
PREMIUM37
1 op 4 vooraf ingevulde belastingaangiftes blijkt fouten te bevatten: zo vermijd je dat je tot duizenden euro’s te veel betaalt of misloopt
Opletten met de vooraf ingevulde belastingaangiftes. Vorig jaar bevatte maar liefst 1 op de 4 fouten. Dat blijkt uit onderzoek van Ive Rosseel, fiscaal adviseur van de ACV-studiedienst, en zijn collega Erik Van Laecke, van de belastingservice van ACV. Heb je je kadastraal inkomen goed nagekeken en alle leningen opgenomen in je aangifte? Met deze eenvoudige tips kun je vermijden dat je veel geld misloopt. -
PREMIUM
Opvallend minder EK-mania: wat is er aan de hand? “Je kunt het kijksportinflatie noemen”
Op 14 juni wordt in het Duitse München de aftrap gegeven voor het Europees kampioenschap voetbal. Grote voetbaltoernooien gaan steevast gepaard met supportersdorpen, maar in Gent, Brugge en Leuven komen die er niet. In Brussel heeft zich nog geen organisator gemeld. Sportsocioloog Jeroen Scheerder somt drie redenen op waarom dit geen toeval is. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
PREMIUM2
“In 2022 universiteit al verwittigd, maar zij ‘wisten van niks’.” Hoe moet het nu verder met het ‘spermaschandaal’?
Een week na het spermaschandaal kreeg de vzw Donorkinderen al zestien nieuwe meldingen. Bezielster Steph Raeymaekers stuurt nu aan op een onderhoud met de VUB en het UZ Brussel. “De universiteit is niét verantwoordelijk. Maar het was wel in hun aula’s dat Schoysman ronselde.” Wat hoopt ze te bereiken? En waarom is het zo belangrijk voor de betrokkenen? -
18
Omgekomen medewerker van Belgisch agentschap en 7-jarig zoontje verbleven in huis Hamas-militant, zegt Israëlische ambassadeur
De medewerker van het Belgische agentschap Enabel en zijn 7-jarig zoontje die omkwamen bij een Israëlisch bombardement op Rafah in het zuiden van de Gazastrook, verbleven in het huis van een Hamas-militant. Dat zegt Idit Rosenzweig-Abu, de Israëlische ambassadeur in België. Volgens haar was de militant het doelwit van de luchtaanval. Bij de aanval kwamen in totaal vijf mensen om het leven, onder wie twee kinderen. Twee andere kinderen raakten gewond. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
PREMIUM56
Rachèle (4) krijgt nieuwe stamcellen die haar leven redden: “We kunnen die Amerikaan van 24 nooit genoeg bedanken”
Pittem -
Update
Ook Vlaamse regionale luchthavens krijgen digitale verkeerstoren: “Kwantumsprong inzake luchtverkeersveiligheid”
De luchtverkeersleiding voor de luchthavens van Antwerpen, Kortrijk en Oostende zal binnen enkele jaren gebeuren vanuit één digitale verkeerstoren. Luchtverkeersleider skeyes en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord gesloten, zo is donderdag gezegd bij de voorstelling van een prototype van digitaal controlecentrum dat skeyes heeft opgezet op zijn site in Steenokkerzeel, bij Brussels Airport. -
Waarom Luc De Vos tien jaar na zijn dood groots eerbetoon krijgt in Antwerpen: “Zelf heeft hij nooit in Lotto Arena gestaan”
Sterren komen, sterren gaan, alleen Vos blijft bestaan. Iedereen in Gent weet dat. Toch wordt de grootse hommage aan Luc De Vos eind dit jaar, 10 jaar na zijn dood, niet in Gent georganiseerd, maar in Antwerpen. Manager van het eerste uur Noelle Vanhelsuwé nodigde vrouwelijke artiesten uit om na tien jaar “een extra dimensie aan het Vossiaans universum” toe te voegen. Wat houdt dit precies in?Gent -
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJAN krommentak
Mieke Vermoesen
geert Ribbens
Gilbert Geldof
Ramon Simon