Met deze tien punten wil Antwerpen verkeersveiligheid verbeteren

Het stadsbestuur van Antwerpen heeft een actieplan klaar als reactie op de reeks dodelijke ongevallen met fietsers de voorbije maanden. Met tien concrete maatregelen wil de stad geplande ingrepen sneller uitvoeren en proefprojecten opstarten rond technologieën zoals het ‘vierkant groen’ op kruispunten. Burgemeester Bart De Wever, schepen van Mobiliteit Koen Kennis en jeugdschepen Nabilla Ait Daoud hebben het actieplan ‘Vrij en Slim, veilig naar en door Antwerpen’ maandagochtend voorgesteld.

De recente dodelijke fietsslachtoffers in het Antwerpse verkeer zorgden voor een stevig debat over verkeersveiligheid. Ongeveer 2.000 fietsers reden tijdens de Critical Mass Bike Ride door Antwerpen om hun stem te laten horen. Met de tien punten in het actieplan ‘Vrij en Slim, veilig naar en door Antwerpen’ wil het stadsbestuur een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid in Antwerpen te verbeteren dan ook versneld doorvoeren.

“Met een aantal punten waren we al bezig, maar gezien de situatie de afgelopen weken zullen we deze versneld invoeren”, zei burgemeester De Wever tijdens de persvoorstelling van het actieplan. “Ook een aantal nieuwe punten zullen versneld worden doorgevoerd, zoals het venstertijden voor vrachtwagens.”

Dit zijn de 10 punten die maandag werden voorgesteld:

1. Vierkant groen

Samen met de specialisten van Vias (Belgische instantie die focust op verkeersveiligheid, mobiliteit en maatschappelijke veiligheid, n.v.d.r.) zal ‘vierkant groen’ getest worden op kruispunten die zich daartoe lenen. Vierkant groen is het systeem waarbij alle fietsers en voetgangers uit alle richtingen tegelijk groen licht krijgen.

2. Conflictvrije verkeersinstallaties

Zo veel mogelijk conflicten vermijden op kruispunten. In het najaar wordt gestart met de stelselmatige inschakeling van de ‘verkeerslichtencomputer.’ Dat betekent dat tegen 2019 alle verkeerslichten in de stad Antwerpen centraal worden aangestuurd. Zo wordt een beter verkeersmanagement mogelijk.

3. Venstertijden voor vrachtwagens in zone 30

In zones 30 worden venstertijden voor vrachtwagens geïntroduceerd. Dit zijn vastgestelde tijden waarop vrachtwagens de winkels in zones 30 mogen bevoorraden. Dit najaar wordt met een eerste proefproject gestart in Borgerhout intra muros zuid.

4. Inrichting kruispunten

Extra maatregelen nemen om kruispunten veilig in te richten. Waar nodig en mogelijk wordt een teruggetrokken stopstreep voor voertuigen voorzien. Eventueel gecombineerd met een fietsopstelstrook en voorstart voor fietsers. Ook het principe ‘rechtsaf voor rood’ en inbuigende fietspaden wordt versneld gerealiseerd.

Een primeur is het proefproject op het kruispunt van de Kernenergielaan en de Krijsglaan in Wilrijk, waarbij een lichtseininstallatie wordt geïnstalleerd om rechts afslaand verkeer te verwittigen bij aankomende fietsers.

© Victoriano Moreno

5. Veilige fietspaden

Daar waar fietspaden een weg kruisen, wordt met fietspijlen op de weg aangeduid vanuit welke richting men fietsers kan verwachten. Ook op de fietsostrades en fietspaden naar de stad worden bij het binnenrijden van de bebouwde kom borden geplaatst waarbij aan ‘snelle’ fietsers gevraagd wordt hun snelheid aan te passen.

6. Zones 30

Tegen eind 2018 is 95% van alle Antwerpse wegen zone 30. De intelligente snelheidsbegrenzer wordt geïnstalleerd voor alle stedelijke voertuigen. Daarnaast zullen partners zoals De Lijn, de taxisector, leveranciers,... ook gevraagd worden om deze snelheidsbegrenzers te installeren voor zones 30.

7. Veilige vrachtwagens

De stad wil zelf het goede voorbeeld blijven geven en maakt haar eigen voertuigen maximaal verkeersveilig met dodehoekspiegels, sensoren en camera’s.

8. Vrachtwagenroutes

Zowel voor werfvrachtverkeer als voor belevering van kernwinkelgebieden introduceert Antwerpen vaste vrachtwagenroutes doorheen de stad. Bij alle grote werven vergund door de stad Antwerpen, zullen verplichte aan- en afrijroutes voor werfverkeer gecreëerd worden.

9. Zwarte punten

In samenspraak met de verantwoordelijke wegbeheerders komt er een versnelde invoering van infrastructurele en technische maatregelen ter verbetering van de huidige zwarte punten.

10. Sensibilisering

Stad Antwerpen voorziet pakketten op maat voor jongeren van 12 tot 25 jaar gericht op veilig verkeersgedrag, zowel bestemd voor fietsers, bromfietsers als prille autobestuurders.

“De cijfers wijzen ook op een gestage vooruitgang”, stelt De Wever nog. “Maar de recente reeks dodelijke ongevallen heeft natuurlijk een zware indruk nagelaten. De verfietsing van Antwerpen is volop aan de gang en dat zorgt voor een andere textuur van het verkeer en meer kansen op conflicten tussen fietsers en andere weggebruikers. Bovendien is Antwerpen momenteel een grote werfzone, wat druk zet op het verkeer en een impact heeft op de verkeersveiligheid. We hebben daarom beslist om sommige maatregelen sneller uit te rollen en rond ideeën waarover nog geen beslissing was genomen samen te zitten met andere overheden om er proefprojecten rond op te starten op enkele belangrijke locaties.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen