Zo komt Proximus huurders vaste telefoontoestellen tegemoet

Proximus zal de 150.000 klanten die al jaren een vast telefoontoestel huren een duidelijke brief sturen die bij de volgende factuur zal zitten, zo maakt het bedrijf vanmorgen bekend bij Radio2. In die brief zal het telecombedrijf vertellen hoe ze die huur kosteloos kunnen opzeggen. Wie dat doet, zal bovendien zijn vast toestel mogen houden.   

Het is wel belangrijk dat de klant zélf contact opneemt met het bedrijf om die huur stop te zetten; of telefonisch of via een speciaal opgerichte website. Klanten kunnen vanaf nu terecht op 0800-22 850 of op proximus.be/telefoonverhuur.

Proximus zegt dat het onmogelijk is om alle klanten zélf te bellen. "De brief die bij de factuur van december zit, zal overduidelijk zijn", belooft Nele Van Malderen, hoofd communicatie van Proximus. Klanten die de dienst stopzetten, mogen hun vaste toestel ook gewoon houden. Klanten die ervoor kiezen om tóch te blijven huren, maar een oud toestel in huis hebben, mogen dat in een Proximus-winkel komen  inruilen voor het nieuwste type toestel.  

Wie al 40 jaar een huis huurt, heeft dat op de duur misschien ook afbetaald 

Nele Van Malderen, Proximus

Een financiële compensatie als geste voor al die klanten die sinds jaar en dag een toestel huren, ziet Proximus niet zitten. CD&V-kamerlid Veli Yüksel had daarop aangedrongen in het parlement. Nele Van Malderen vergelijkt het met de huur van een huis. "Iemand die al veertig jaar een huis huurt, heeft dat misschien op de duur ook al terugbetaald. Sommigen huren bewust, omdat er ook een service aan die huur verbonden is. Als het toestel stuk is, kunnen ze het meteen omruilen bijvoorbeeld."

Showbizz Bart: "Huur toch nog op factuur"

De bal ging twee weken geleden aan het rollen toen Showbizz Bart op Radio2 vertelde hoe zijn moeder al jarenlang nietsvermoedend 42 euro huur betaalt voor een stokoud toestel.  Die huur was intussen stopgezet, maar een maand later stond die toch nog op de factuur. Dat lijkt ongelooflijk, maar Van Malderen sust. "De moeder van Bart mag gerust zijn. We gaan dat rechtzetten, ze moet dat echt niet meer betalen."  

Maar na de commotie, kregen meer klanten een wirwar van oplossingen aangeboden. Bij sommigen werd de huur probleemloos opgezegd, bij anderen niet. De een mocht zijn toestel ook houden, de andere moest het terugsturen of -brengen. "Omdat het over veel verschillende soorten contracten gaat die vaak al lang teruggaan," zegt Proximus nu. "Die systemen zijn nu allemaal aangepast zodat we het nu voor iedereen die dat wil probleemloos kunnen stopzetten."

Meest gelezen