Direct naar artikelinhoud
Milieu

Greenpeace: "Coca-Cola misleidt consumenten met recycleerbare flessen"

Greenpeace: "Coca-Cola misleidt consumenten met recycleerbare flessen"
Beeld REUTERS

Zelden was een reclameboodschap zo waar als die van Coca-Cola deze week: "Onze verpakkingen zijn 100 procent recycleerbaar." Toch is net deze reclame Greenpeace in het verkeerde keelgat geschoten: door zo uit te pakken met de recycleerbaarheid van de verpakkingen suggereert de frisdrankgigant dat dat heel bijzonder is, en een eigen verdienste.

De milieuorganisatie heeft een klacht ingediend bij de Nederlandse Reclame Code Commissie. Niet zozeer vanwege feiten die worden verdraaid, maar omwille van de verkeerde indruk die wordt gewekt. Greenpeace vindt dat het niet zozeer de vraag is of plastic flessen kunnen worden gerecycleerd, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt. En dat gebeurt veel te weinig, zegt het. Zo worden de kleine plastic flesjes voor een groot deel verbrand.

Greenpeace vindt dat het niet zozeer de vraag is of plastic flessen kunnen worden gerecycleerd, maar of dat ook daadwerkelijk gebeurt

Greenpeace vindt dat het concern ten onrechte de suggestie wekt dat zijn plastic flessen voor 100 procent worden hergebruikt. De feitelijke cijfers over hergebruik staan in kleine lettertjes onderaan de paginagrote advertentie: de plastic flessen van Coca-Cola bestaan gemiddeld voor 39 procent uit hergebruikt materiaal.

Coca-Cola vindt wel degelijk dat de boodschap over de recycleerbare flessen het brengen waard is. "Niet alle verpakkingen zijn recycleerbaar", verduidelijkt de woordvoerder.