Direct naar artikelinhoud
China

Chinese Tencent steekt Facebook voorbij en schaart zich bij 'grote vijf'

Eerste Chinese technologiebedrijf dat magische grens van 500 miljard dollar rond, maar wellicht niet het laatste
Beeld REUTERS

Het Chinese technologiebedrijf Tencent is sinds gisteren meer waard dan zijn westerse tegenhanger Facebook. Een symbolische fakkeloverdracht die de opgang van de Chinese internetreuzen nog maar eens in de verf zet. 

Maandag was het nog de magische grens van 500 miljard dollar, amper één dag later mag Tencent de scalp van Facebook in de lucht steken. Met een marktwaarde van 534 miljard dollar is het Chinese technologiebedrijf, dat onder andere de berichtenapp WeChat bezit,  de 522 miljard dollar van Facebook intussen ruim voorbij. Enkel de grote vier - Apple, Alphabet (Google), Microsoft en Amazon - doen beter, maar ook Amazon (542 miljard dollar) voelt de hete adem uit China.

2017 was een jaar van duizelingwekkende groei voor Tencent: 127 procent of bijna 300 miljard dollar

Tencent Holdings Ltd. is zo het eerste Chinese techbedrijf in het rijtje van 'vijf grootste bedrijven wereldwijd'. Tencent is in eigen land de grootste verdeler van videogames zoals Honour of Kings en bezit met WeChat het populairste Chinese sociale netwerk. Meer dan de vaak genoemde mix van WhatsApp en Facebook ook: bijna een miljard mensen gebruiken de app WeChat om rekeningen te betalen, spelletjes te spelen, tickets te reserveren, enzovoort. Daarnaast horen ook online retailer JD.com en taxi-app Didi bij Tencent.

Opgericht door de inmiddels steenrijke 'Pony' Ma Huateng en genoteerd op de beurs in Hong Kong, was 2017 een jaar van duizelingwekkende groei voor Tencent: een stijging van 127 procent in marktwaarde of bijna 300 miljard dollar. De aankondiging van vorige week om het 'WeChat Pay'-ecosysteem, dat online betalingen toelaat, uit te breiden naar Maleisië zorgde voor een serieuze boost.

Een grafiek van financiële nieuwssite Bloomberg toont de huidige stand van zaken op de beurs.Beeld Bloomberg

Investeerders zetten al een hele tijd fel in op het bedrijf, in de hoop dat Tencent zijn gebruikersaantal van meer dan een miljard en zijn populaire spelletjes gebruikt om net als Google en Facebook de markt van adverteerders te gaan domineren.

Want hoewel Tencent in een adem met Facebook genoemd wordt, zijn hun verdienmodellen nog helemaal verschillend. De 36 miljard euro aan opbrengsten van Facebook komt bijna volledig uit advertenties, terwijl Tencent voor twee derde van zijn 32 miljard inkomsten afhankelijk is van downloads van videogames, bijkomende in-game aankopen zoals virtuele wapens of streamingpakketten.

Nieuwe Silicon Valley

Opvallend ook, met zijn opvallende eindjump richting grens van 500 miljard dollar klopte Tencent de grote Chinese rivaal op het vlak van online betalingen: Alibaba, dat vooral actief is op het domein van e-commerce. Alibaba scheert met zo'n 475 miljard euro momenteel ook tegen de grens aan. Dat beide op korte termijn ook Amazon voorbijsteken is niet ondenkbaar en dat zou de vijf grootste spelers wel heel erg Chinees doen kleuren.

Niet onlogisch. Chinese bedrijven profiteren van een razendsnel gedigitaliseerd thuisfront, inmiddels de grootste internetmarkt ter wereld met 700 miljoen gebruikers. Bovendien een markt die fel afgeschermd werd voor internationale kapers zoals Facebook. 

Tencent en Alibaba zijn niet alleen. Zoekmachine Baidu, verzekeraar Ping An die sterk inzet op fintech, streamingplatform Weibo, allen staan ze te drummen om van China het nieuwe Silicon Valley te maken. Als het dat al niet is.