Direct naar artikelinhoud
Files

Expert: "File-apps als Waze zijn niet het probleem, maar de oplossing"

File op de Brusselse ring.Beeld Pieterjan Luyten

Een dag na het filerecord staat de Antwerpse ring opnieuw vast. Slecht nieuws voor wie in de buurt woont, want ook het sluipverkeer neemt toe. "File-apps als Waze zijn niet het probleem, maar de oplossing", zegt verkeersdeskundige Chris Tampère (KULeuven).

De ochtendspits rond Antwerpen draait al een hele voormiddag in de soep. Oorzaak is een vrachtwagen die een lading vloeibare siliconen verloor. Die smurrie wegkrijgen blijkt een aartsmoeilijke klus, waardoor de wachttijd vanochtend opliep tot anderhalf uur. Ook op de kleinere wegen rond het ongeval waren er problemen.

Dat is geen toeval, want steeds meer lokale besturen klagen over sluipverkeer. Dat heeft niet enkel te maken met de hoeveelheid, maar ook met het feit dat iedereen dezelfde sluiproutes gebruikt. Routes die worden aangegeven door populaire file-apps zoals Waze of Google Maps.

'Data verstoppen is onmogelijk anno 2017'
Chris Tampère, verkeersdeskundige KULeuven

Onder andere Zwijndrechts burgemeester André Van de Vyver (Groen) klaagt over de verkeersdruk in zijn gemeente. “We zijn de laatste afrit van de E17 voor de Kennedytunnel. Duizenden wagens rijden elke dag door onze gemeente om sneller door Antwerpen te geraken”, laat hij optekenen in Het Nieuwsblad.

Data apps

“Zowel vrachtwagenchauffeurs als gewone automobilisten proberen steeds vaker de file te ontwijken”, zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. “Apps als Waze vergroten dat probleem, want iedereen volgt nu dezelfde alternatieve routes. Als die niet worden afgesloten, dan geraken ze uiteindelijk ook vol.”

Volgens Chris Tampère, verkeersdeskundige aan de KULeuven, kan je zulke apps niet aan banden leggen. "Data verstoppen is onmogelijk anno 2017", zegt hij. "Maar waarop zetten we die data niet vaker in voor het maatschappelijke belang? Eigenlijk is het waanzinnig dat we met een bultje hier en een poortje daar werken, terwijl de overheid perfect weet waar en op welk moment iedereen rijdt."

'In België bestaat geen duidelijk onderscheid tussen lokaal verkeer en bestemmingsverkeer. In Nederland wel'
Werner De Dobbeleer, Vlaamse Stichting Verkeerskund

Bezorgdheden over de privacy wegen volgens Tampère niet op tegen de baten die zo'n systeem zou hebben. Al voegt hij eraan toe dat we het probleem beter bij de wortel aanpakken. "We zetten op dit moment bijzonder weinig rem op onze mobiliteitsgroei. Het is dweilen met de kraan open", zegt hij. "De enige oplossing ligt bij onszelf."

Lokaal verkeer

De Vlaamse verkeersstichting herleidt de problemen tot de categorisering van wegen in ons land. Of liever: het gebrek eraan. “In België bestaat geen duidelijke opdeling tussen plaatselijk bestemmingsverkeer en secundair doorstromingsverkeer”, zegt De Dobbeleer. “Laat staan dat we die wegen ook aanpassen aan die rol.”

Zo moeten wegen voor bestemmingsverkeer systematisch een snelheidslimiet van 30 of 50 kilometer per uur krijgen. Op de wegen voor doorstromend verkeer moet je dan weer geen grote winkelcentra gaan bouwen, want dat genereert bestemmingsverkeer. “In Nederland gebeurt dat al sinds 1996”, zegt De Dobbeleer.

Vrachtroutenetwerk

Op Vlaams niveau kondigde voormalig minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) in 2010 een vrachtroutenetwerk aan. Dat is een plan dat de voorkeursroutes voor vrachtverkeer vastlegt. Huidig mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) zei in 2015 de laatste hand te leggen aan dat netwerk. Maar vandaag is het er nog altijd niet.

Minister Weyts is dan ook niet langer van plan om het netwerk in te voeren, weet De Standaard. Weyts werkt aan een herziening van het plan "met het perspectief op aansluiting met andere vervoersmiddelen, op het water en het spoor." In afwachting daarvan kunnen lokale besturen eigen maatregelen nemen om het vrachtverkeer te sturen, zegt de N-VA-minister. Een nieuwe timing voor het overkoepelende plan, is er voorlopig niet.