Direct naar artikelinhoud
DM Zapt

Netflix lijkt met een virusje te kampen

Onze man kijkt noodgedwongen naar Disney-film 'Rapunzel'. Netflix-suggesties duwen hem altijd in die richting, met dank aan zijn dochters.Beeld AP

De redactie van De Morgen zet de blik op oneindig. Vandaag: Pieter Dumon over het falende Netflix-algoritme.

De Disney-klassieker Rapunzel, nieuwe afleveringen van de tekenfilmserie Spirit of het volledige tweede seizoen van Mia and Me, een soort fantasyreeks voor tienermeisjes. Niet meteen het soort dingen die ik tijdens een avondje netflixen graag zie voorbijkomen. Toch zijn dat de eerste drie suggesties waarmee de streamingdienst, onder de noemer 'de beste keuzes voor Pieter', op de proppen komt. 

Niet helemaal wat me, toen ik mijn VISA-kaart voor het eerst bovenhaalde, beloofd was. Netflix beweerde immers over een alwetend algoritme te beschikken dat me richting series en films zou loodsen die naadloos bij mijn interesses aansloten. Het enige wat ik daarvoor moest doen was een paar uurtjes Netflix kijken. Op basis van mijn kijkgedrag – bij welke programma's wordt weggezapt, welke series worden er in recordtempo doorgejaagd – zou de Netflix-software er voortaan voor zorgen dat er altijd iets op tv was. 

Mocht ik blind op de informatici van Netflix vertrouwen, dan sleet ik mijn tv-avonden veel vaker dan me lief is in het gezelschap van een stel Disney-prinsessen

Voorliefde voor roze

Tot zover de theorie. In de praktijk lijkt het Netflix-algoritme al een hele tijd met een hardnekkig virusje te kampen. Mocht ik blind op de informatici van het Amerikaanse bedrijf vertrouwen, dan sleet ik mijn televisieavonden veel vaker dan me lief is in het gezelschap van een stel Disney-prinsessen, Masha en de onvermijdelijke beer of Peppa Pig en een handvol van haar roze familieleden. 

Al zou het niet eerlijk zijn de schuld daarvoor helemaal naar de computersystemen van Netflix door te schuiven. Mijn minderjarige huisgenoten, allemaal van het vrouwelijke geslacht, allemaal met een duidelijke voorliefde voor prinsessen, de kleur roze en tekenfilms met dieren in de hoofdrol, hebben minstens evenveel boter op het hoofd. Zij zappen het nieuwe seizoen van Stranger Things meedogenloos weg, hadden al lang voor #MeToo een hekel aan House of Cards en doen alles wat uit de Marvel-stal komt als ongeloofwaardig af. Liever bingewatchen ze alles wat roze kleurt, naar prinsessen geurt of een hoofdpersonage met een staart heeft. 

Waarom zouden ze?

En dat weerspiegelt zich behoorlijk nadrukkelijk in de suggesties die Netflix me als 'beste keuze voor Pieter' probeert aan de hand te doen. Natuurlijk heb ik weet van het bestaan van kijkersprofielen. Meer nog, ik heb er voor elk van mijn huisgenoten zo eentje aangemaakt. Alleen vinden ze het blijkbaar net iets te veel moeite om bij het begin van hun Netflix-sessie naar het juiste icoontje door te klikken. Waarom zouden ze ook, mijn profiel loodst hen feilloos naar hun favoriete Netflix-kijkvoer.

Alsjeblieft, Netflix: voorzie die kijkersprofielen van een wachtwoord, installeer desnoods gezichtsherkenning in de software

Bij dezen een dringende oproep voor Reed Hastings, de opperbaas bij Netflix: voorzie die kijkersprofielen van een wachtwoord, installeer desnoods gezichtsherkenning in de Netflix-software. Hoe je het doet maakt niet uit, maar zorg ervoor dat ik eindelijk waardevolle suggesties krijg. In afwachting kijk ik vanavond naar Rapunzel. Nog maar eens.