Direct naar artikelinhoud
reportage

De snelste route voor de een is sluipverkeer voor een ander

Journalist test Waze uit, maar komt vooral boze burgemeesters en bewoners tegen
Beeld Tim Dirven

Fileapps worden steeds populairder bij Vlaamse chauffeurs. Maar hoe kijken de bewoners rond de Antwerpse en Brusselse ring, die nu al stikken in het sluipverkeer, er dan naar? Wij installeerden een app en gingen het hen vragen.

Een seconde of tien, zo lang duurt het ongeveer om Waze te installeren op je smartphone. Met deze – voor mij – nieuwe app kun je files vermijden door langs sluipwegen te rijden. Nu de ­siliconenfile ervoor zorgt dat heel Antwerpen dicht staat, is dit het ­aangewezen moment om de app te testen, lijkt me. 

Ik geef de bestemming Borgerhout in. En ziezo, Waze biedt meteen drie ­routes aan. Ik kies ervoor om vanuit Brussel langs de E19 te rijden, Kontich, Willebroek voorbij. En in een dik halfuur sta ik aan de plek waar de vrachtwagen zijn siliconen verloor.

Journalist Yannick Verberckmoes test de verkeersapp Waze uit in de file.Beeld Tim Dirven

Ik zie een verkeersexpert vanop afstand uitleg geven aan de VRT, terwijl ik er zelf vrij vlot voorbij rijd. Voor mij duurt de ­siliconenfile volgens Waze om en bij de zes minuten, terwijl door het afsluiten van de oprit Borgerhout alle wegen daar vol staan. Zo absurd is het verkeer dus tegenwoordig, dat de files zich niet meer beperken tot de ­snelwegen. Ook wie de secundaire wegen gebruikt, staat stil.

Wat vinden ze in Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht dan van apps als Waze, die er in se toe bijdragen dat het sluipverkeer naar de ring rond Antwerpen enkel nog toeneemt?  “Hemeltergend zijn die apps”, zegt Zwijndrechts burgemeester André Van de Vyver (Groen), “Wij worden nu al overstelpt door sluipverkeer, omdat iedereen langs onze gemeente de laatste oprit van de E17 probeert te bereiken. Gisterenmiddag (toen het jaarlijkse filerecord werd gebroken, YV) was het weer ­aanschuiven tot hier.” 

Journalist test Waze uit, maar komt vooral boze burgemeesters en bewoners tegen
Beeld De Morgen

Brusselse ring vermijden

De file rond Antwerpen zal van de ochtendspits overgaan in de avondspits, omdat de twee rijstroken met silicone afgesloten blijven. Tot overmaat van ramp gaan ook de Waasland-  en de Kennedytunnel dicht, waardoor alles op de fileapps ’s avonds dieprood kleurt. Tegelijk met de siliconenfile hebben zich op de ring rond Brussel twee ongelukken voorgedaan op een aantal kilometer van elkaar.  

Waze aan, ik ga erheen vanuit Antwerpen. Om de file op de Brusselse ring te vermijden, stuurt Waze me met een slingerbeweging langs de A12 naar Wolvertem. In de Stationsstraat stap ik uit en spreek ik met Jacqueline Horicx. Als je haar – zoals zovele Vlamingen – aanspreekt over het verkeer, krijg je een heel mobiliteitsplan. 

“Iedereen die van de A12 gaat, komt hier door het centrum gereden”, zegt ze. “Van de andere kant zijn er automobilisten die vanuit Merchtem en Aalst naar Brussel rijden en ook langs hier gaan.” Er is wel gedacht aan een oplossing, zegt Horicx, maar die is verre van toereikend. “De ringweg rond Wolvertem moet auto’s weg van het centrum leiden, maar van de tien auto’s die Wolvertem passeren, neemt er maar een de ringweg.” 

‘Hemeltergend zijn die apps, en wij worden nu al overstelpt door sluipverkeer’
André Van de Vyver, burgemeester zwijndrecht

Of ze in Wolvertem denken dat apps als Waze bijdragen tot de files in hun gemeente? “Vermoedelijk wel”, zegt Jonathan De Valck, schepen van Mobiliteit (N-VA). “Maar het ­probleem bestaat al veel langer en de ringweg zou inderdaad een oplossing zijn, maar omdat je daar voorrang moet verlenen aan het ­verkeer dat uit het dorp komt, is het voor de automobilisten aantrekkelijker om door de dorpskern te rijden. We willen die voorrangsregels graag aanpassen, maar dat is een bevoegdheid van het gewest.”

Belgisch, uiterst Belgisch, lijkt de aard van dit probleem dus, en dan hebben we het niet eens over de lintbebouwing die ervoor zorgt dat iedereen zo van zijn wagen afhankelijk

is. Vanop het kruispunt van de Stationsstraat met de Ringweg, kan je zien hoe de auto’s op de A12 mondjesmaat voortsakkeren. Ik neem een kijkje op Google Maps en zie hoe de file zich vanop de ring uitbreidt naar de ­gemeenten errond. Bij de burgemeesters van deze gemeenten is telkens hetzelfde geluid te horen. “Zodra de ring vol zit, merk je dat in onze gemeente”, zegt Walter Vansteenkiste, de burgemeester van Wemmel. “Ik zie zelfs ’s ochtends in mijn straat of de ring vaststaat.”

Verkeerbord dat de grote ring rond Brussel aanwijst in Wemmel.Beeld Tim Dirven

C’est la merde

Als we daarop een kijkje nemen op de ring en – uiteraard stilstaan – wazen we langs Strombeek-Bever naar Wemmel, bekend van het verkeersnieuws. Aan het kruispunt bij garage Tyrespeed wijst een oranje verkeersbord (dat aan een verlichtingspaal geplakt is) naar de R0. Parallel met het verkeersbord staat in twee richtingen een sliert auto’s. 

“C’est la merde”, zeggen de klanten van de garage over het verkeer. Om verkeersapps te gebruiken, zijn ze dan weer te trots op hun wegenkennis.

“Maar voor mij is het mille fois mieux”, lacht garagist Michaël Gurlek. “Hoe meer mensen op dit kruispunt stilstaan, hoe beter ze mijn garage zien.”  

File op de ring rond Brussel.Beeld Tim Dirven