Direct naar artikelinhoud
sluipverkeer

"Minister, doe eindelijk iets aan het sluipverkeer"

Ook de sluipwegen slibben steeds vaker dicht.Beeld Franky Verdickt

Een tiental burgemeesters zijn het vele sluipverkeer in hun gemeente meer dan beu. Ze wijzen dan ook met de vinger naar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

, , en

Nadat dinsdag met 445 kilometer een nieuw filerecord werd gevestigd, slibde de Antwerpse ring gisteren volledig dicht door een lading gelekte siliconen. Ook op de binnenwegen stond het verkeer in geen tijd stil. Het signaal voor verschillende CD&V-burgemeesters om aan de alarmbel te trekken. In een open brief schrijven ze dat er dringend nood is aan actie om het sluipverkeer een halt toe te roepen. “Bij ons overheerst een onbehaaglijk gevoel van traagheid”, klinkt het. Ze hekelen onder meer het uitblijven van een vrachtroutenetwerk, een plan waarin veilige voorkeursroutes voor vrachtverkeer worden vastgelegd. In 2015 zei minister Weyts nochtans dat hij daar de laatste hand aan legde.

Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs en Vlaams fractieleider voor CD&V, toont begrip voor de noodkreet van zijn collega's. "Elke dag zie ik dat de mobiliteitsknoop ingewikkelder wordt. Het is tijd om moedige beslissingen te nemen."

'Elke dag zie ik dat de mobiliteitsknoop ingewikkelder wordt. Het is tijd om moedige beslissingen te nemen'
Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs en Vlaams fractieleider voor CD&V

Ook de besturen van Zwijndrecht, Malle, Wemmel, Grimbergen, Merchtem, Vilvoorde en Meise lieten aan De Morgen hun ongenoegen horen. De klachten zijn gelijkaardig. Sluipverkeer trekt er door de dorpskernen op zoek naar een doorgang richting Antwerpen of Brussel. De burgemeesters zeggen zich machteloos te voelen.

Alternatieve routes

 Volgens minister Weyts is het niet duidelijk hoe groot het probleem precies is. “Iedereen zegt dat er sluipverkeer is, maar we kennen de ordegrootte van het probleem niet”, zegt Weyts. De Vlaamse noch de federale overheid houdt cijfers bij over sluipverkeer. De lokale politiezones wel, maar een globaal beeld is er dus niet.

Toch klagen steeds meer lokale besturen over sluipverkeer. Zowel automobilisten als vrachtwagenchauffeurs proberen steeds vaker de file te ontwijken. Die laatsten zoeken ook sluipwegen om de tolheffing te vermijden. De opkomst van populaire file-apps als Waze of Google Maps vergroten nog het probleem. Want die loodsen bestuurders met het grootste gemak over kleine dorpswegen langs de files heen. Terwijl mensen vroeger nog verschillende alternatieve routes kozen, volgen ze nu allemaal dezelfde. Waardoor die ook vol geraken.

'Wij doen wat we kunnen, maar voor de gewestwegen zijn we afhankelijk van het Vlaams Gewest. Zo duurt het vaak lang voor de zaken in beweging komen'
Eddy De Block, burgemeester van Merchtem (Open Vld)

Om aan de groeiende onrust bij lokale besturen tegemoet te komen, is Weyts op 1 september met een proefproject gestart om sluipverkeer aan te pakken in de Vlaamse rand rond Brussel. “Daar worden de floating car-data, dat zijn geanonimiseerde gps-gegevens, beschikbaar gesteld voor 19 steden en gemeenten. Op basis daarvan kunnen zij met verkeersborden, bultjes, eenrichtingsstraten, enzovoort sluipverkeer aanpakken.”

Maar zo komt de verantwoordelijkheid weer bij de gemeenten terecht, klagen de burgemeesters aan. "Wij doen wat we kunnen, maar voor de gewestwegen zijn we afhankelijk van het Vlaams Gewest. Zo duurt het vaak lang voor de zaken in beweging komen", zegt Eddie De Block, burgemeester van Merchtem.

Volgens Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde zit het probleem veel dieper. Wegen voor bestemmingsverkeer zouden volgens hem systematisch een snelheidslimiet van 30 of 50 kilometer per uur moeten krijgen. Op de wegen voor doorstromend verkeer mogen dan weer geen grote winkelcentra worden gebouwd, want dat genereert lokaal verkeer. “In Nederland gebeurt dat al sinds 1996”, zegt De Dobbeleer. (ADB/CG/YV/DBA)