CD&V-burgemeesters trekken aan alarmbel: dorpskernen slibben dicht

Een tiental CD&V-burgemeesters zijn het vele sluipverkeer in hun gemeente meer dan beu. Ze wijzen Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) met de vinger. Dat schrijft de krant De Morgen. De burgemeesters hebben een open brief aan minister Weyts geschreven om het probleem aan te klagen.

De burgemeesters zijn het vele sluipverkeer in hun gemeente beu. De druppel is het filerecord van 445 kilometer van afgelopen dinsdag. Ook gisteren zat het verkeer muurvast toen een vrachtwagen een lading siliconen verloor op de Antwerpse ring. Op de binnenwegen stond het verkeer dan ook in geen tijd stil. 

In een open brief laten de burgemeesters Bart Coopman (Zemst), Jan Vermeulen (Deinze), Jan Seynhaeve (Wevelgem) en Dirk de Kort, voormalig burgemeester en huidig schepen van Brasschaat, hun ongenoegen weten aan minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "De uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens op zes wegen volstaat niet om de dorpskernen en schoolomgevingen veilig en leefbaar te maken", zeggen ze. 

De burgemeesters hekelen onder meer het uitblijven van een vrachtroutenetwerk, een plan waarin veilige voorkeursroutes voor vrachtverkeer worden vastgelegd. "Minister Weyts ontving nochtans een vrijwel kant-en-klaar invoeringsplan voor het vrachtroutenetwerk van zijn voorganger, maar dat ligt stof te vergaren", klinkt het nog.

Koen Van den Heuvel, burgemeester van Puurs en Vlaams fractieleider voor CD&V, toont begrip voor de noodkreet van zijn collega’s. “Elke dag zie ik dat de mobiliteitsknoop ingewikkelder wordt. Het is tijd om moedige beslissingen te nemen.”

Burgemeesters willen actie

Ook de gemeentebesturen van Zwijndrecht, Malle, Wemmel, Grimbergen, Merchtem, Vilvoorde en Meise laten hun ongenoegen horen.

"Wij krijgen veel klachten van mensen die het sluipverkeer aanklagen. Maar wat vooral in Wemmel een probleem wordt zijn de vrachtwagens die gebruik maken van de sluipwegen. Zij proberen de kilometerheffing te ontwijken en gaan dus wegen gebruiken die daar niet voor geschikt zijn", zegt Eddie De Block (Open Vld), burgemeester van Wemmel.

Enkel vrachtroutenetwerk uittekenen helpt niet

Minister Weyts: "Ik begrijp de kritiek van de CD&V-burgemeesters ten opzichte van het vorige beleid, als men zegt er is te weinig geïnvesteerd. Nu wordt er meer dan ooit geïnvesteerd. We proberen ook maximaal dat sluipverkeer aan te pakken. Ik hoop enkel dat dezelfde CD&V-burgemeesters ook zelf massaal gaan investeren, en dus niet alleen vegen voor eigen deur".  

"Ik moedig de gemeenten aan om zelf een vrachtroutenetwerk uit te tekenen, maar vooral met infrastructurele maatregelen. Uiteindelijk zullen dezelfde vrachtwagens altijd rijden op basis van hun gps. Het komt er vooral op aan om op lokaal niveau te zorgen voor infrastructurele maatregelen, en te zorgen dat bepaalde wegen ontoegankelijk zijn of moeilijk toegankelijk zijn voor vrachtwagens", besluit Weyts.

Lees hier de volledige open brief.

Meest gelezen