© Bert Hulselmans, Victoriano Moreno

Open brief aan de Antwerpenaar: “Ons openbaar vervoer scoort ondermaats, de auto is nog steeds maatgevend”

In het Zuiderpershuis loopt nog tot zaterdag het Kaffee van Antwerpen. Daar kijken we dertig jaar vooruit in de tijd, elke dag rond een ander thema. In de zogenaamde toogdialogen geven experten hun visie op het Antwerpen van 2050. Vrijdag 8 december zit Herman Welter mee aan de toog, mobiliteitsexpert en journalist. Hij zet het debat op scherp met een open brief aan de Antwerpenaar.

Herman Welter

De stelling van vrijdag: In het jaar 2050 … zijn er nog 100 parkeerplaatsen in de Antwerpse binnenstad.

Hoe ziet de toekomst van ons vervoer eruit? Alexander D’Hooghe is als intendant van Oosterweel prima geplaatst om over mobiliteit in en rond de stad te spreken. Hij gaat in dialoog met Mark Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool. Ook spoorwegjournalist en mobiliteitsexpert Herman Welter wisselt mee van gedachten, samen met grafisch kunstenaar en fervente fietser Stijn Wens. Afspraak in het Zuiderpershuis om 20u.

Lees hier de open brief van Herman Welter:

Als tram- en busreiziger ergert u zich wellicht geregeld aan de ondermaatse dienstverlening van De Lijn qua stiptheid, betrouwbaarheid, frequentie, capaciteit, netheid, informatie, communicatie en respect. Wie al eens met het openbaar vervoer in Brussel of een buitenlandse stad heeft gereisd, beseft dat Antwerpen op alle vlakken slecht scoort.

Stiptheid - Al decennia hét probleem. In de jaren zeventig van de vorige eeuw diende de MIVA doorstromingsdossiers voor de tram in. Zonder resultaat. De auto blijft maatgevend. Groene golf van begin tot eind is goed voor de reizigers, de overheidsfinanciën en het milieu. In München resulteerde groene golf in meer klanten met 16 trams minder!

Betrouwbaarheid - Al maanden worden ritten door te weinig personeel niet gereden. Wachtende reizigers op de haltes krijgen geen informatie.

Frequentie – Een hoge frequentie is bepalend voor het succes van P+R. Een tram om de tien minuten is te weinig.

Capaciteit – Vrijwel alle ritten kunnen met lagevloertrams worden uitgevoerd. Toch worden nog veel PCC’s, zelfs solo, ingezet. Onkunde?

Netheid – De voertuigen ogen vaak vies. De reizigers zijn mede verantwoordelijk maar dat ontslaat De Lijn niet van de plicht om haar trams en bussen elke nacht schoon te maken.

Info en communicatie – Beschamend. De weinig nog resterende thermometers op de tramhaltes zijn het meest betrouwbaar. De nieuwe digitale systemen functioneren niet of geven foute info. De leesbaarheid is matig. Vergeleken met het buitenland slaan we een modderfiguur. Het Belgische ReTiBosysteem werkt nog steeds niet naar behoren. Een grof schandaal. Info over trajectwijzigingen en werkzaamheden moet beter.

Respect - Volledig met reclame beplakte trams ergeren de reizigers. Extra inkomsten zijn welkom maar leuke reclame kan zonder passagiers te pesten. Wat is het batig saldo als je alle kosten van LijnCom en de lakschade aanrekent? De wereldvreemde directie en opdrachtgevers zetten door. Ze nemen de tram niet. Trams met beplakte ramen zijn bovendien onveilig. Politie en hulpdiensten kunnen niet naar binnenkijken.

Investeringen – Prima dat het tramnet groeit maar werk eerst het bestaande net af en onderhoud het goed. Open de stations Carnot en Drink en de nog slapende metrotunnel. Aantal haltes zijn niet toegankelijk (Schoonselhof) of ondermaats (Antwerpen-Zuid).

Tramsporen – Op Linkeroever zijn de sporen uit balans. De aslast van een lagevloertram is bijna het dubbele van een PCC! De sporen lijden. Trams ‘dansen’. DDR-toestanden met snelheidsbeperkingen dreigen. In Gent werd zopas tramlijn 4 ingekort wegens gevaarlijke sporen…

Benieuwd naar meer? Kom vooral zelf luisteren, vrijdag 8 december, om 20u in het Kaffee van Antwerpen.

De mobiliteit in Antwerpen is een enorm probleem. Waar zie jij oplossingen of mogelijke verbeteringen?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Kaffee van Antwerpen