"Vrachtwagens hebben grotere ruiten en lagere cabines nodig"

Een groep van 18 Europese steden, waaronder Brussel, eist in een brief aan Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Commissie, dat er strengere veiligheidsregels komen voor de constructie van vrachtwagens. Ze willen vooral dat chauffeurs vanuit hun vrachtwagen andere weggebruikers beter kunnen zien. Zo wordt de kans op dodehoekongevallen kleiner.

"In Brussel gebeuren er te veel ongevallen met vrachtwagens", zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), die de brief mee heeft ondertekend. "Zo'n 100 per jaar ongeveer, vaak dodehoekongevallen. Dat aantal moet verlaagd worden."   

Daarom dat de vertegenwoordigers van de verschillende steden zich hebben gericht tot Europa want de veiligheidsvoorschriften voor nieuwe auto's, bestelwagens of vrachtwagens, worden op Europees niveau bepaald. De laatste update van die voorschriften dateert helaas nog van 2009.

Brussel, Berlijn, Londen, Parijs, Amsterdam, Wenen en Bologna vinden nu dat er een nieuwe update nodig is. De steden leggen hun bestaande wegen wel opnieuw aan en halen snelheden omlaag om de verkeersveiligheid te verhogen maar ze kunnen enkel resultaten halen "als we tegelijkertijd vooruitgang boeken op het gebied van veiligheid bij auto's, bestelwagens en vrachtwagens", klinkt het.

De steden willen daarom dat er meteen een ontwerp komt voor een veiliger standaardmodel van vrachtwagens, een ontwerp waarbij de kans op een dodehoekongeval zo klein mogelijk wordt. "Onderzoek toont aan dat bijvoorbeeld lagere cabines, grotere ruiten en aangepaste spiegels al veel kunnen helpen", zegt Smet.

In 2016 kwamen er nog 25.500 Europeanen om in verkeersongevallen, dat zijn er bijna 500 per week.

Meest gelezen