Opleiding Albert Heijn: Zwarte vrouw is budgetklant, blanke man koopt dure producten

In Nederland is er opschudding ontstaan over de afbeeldingen die de supermarktketen Albert Heijn gebruikt bij een opleiding voor het personeel. Een grafische afbeelding van een zwarte vrouw is het voorbeeld van een budgetklant, terwijl een blanke man het stereotype is van een klant die de dure producten van de keten koopt. Het Nederlandse College voor de Rechten van de Mens en verschillende antidiscriminatieverenigingen uiten kritiek op de opleidingsmodule.  

Een omstreden opleidingsmodule voor supermarktpersoneel beroert de gemoederen in Nederland. Albert Heijn gebruikt de afbeelding van een zwarte vrouw met een kind als het typevoorbeeld van een budgetklant die weinig geld besteedt bij een bezoek aan de supermarkt. Het stereotype voor een klant die veel geld spendeert in de winkel is een blanke man met een bril.

"Het is choquerend. Dit werkt niet mee aan de gedachte dat iedere klant gelijk is en dezelfde behandeling verdient. Het is niet goed voor jonge mensen die zo leren om mensen in hokjes te duwen", zegt een medewerkster van Albert Heijn die de NOS op de hoogte bracht van het verhaal. De vrouw is bang om haar baan te verliezen en heeft anoniem getuigd. "Haar naam is bekend bij de redactie", meldt NOS.

Het Nederlandse College voor de Rechten van de Mens en verschillende antidiscriminatieverenigingen hebben kritiek op de module van Albert Heijn. Volgens het College voor de Rechten van de Mens is er wettelijk geen sprake van discriminatie, maar wel van stigmatisering.

"We zijn er geen voorstander van om eigenschappen te koppelen aan groepen. Dat is niet handig en bovendien linke soep. Je plakt een etiket op mensen en hoewel dit niet wettelijk verboden is, is het de vraag of je dit als bedrijf moet willen", zegt Barbara Bos van het Collega aan NOS.

Meest gelezen