© Shutterstock

Bekende merken zetten in op duurzaamheid

Vierenzestig grote modebedrijven zetten opnieuw een grote stap richting een duurzame toekomst. Ze hebben belangrijke doelstellingen gepubliceerd om de transitie naar een circulair modesysteem te versnellen. Waarmee bedoeld wordt: inzetten op het inzamelen van kledij en op het gebruik van gerecycleerde textielvezels.

elvh

Vierenzestig grote kledingbedrijven waaronder Adidas, Filippa K, Hugo Boss en H&M hebben individuele doelstellingen gepubliceerd om de overgang naar een circulair modesysteem te versnellen.

Zo ondertekenden ze eerder de 2020 Circular Fashion System Commitment, en de 143 concrete doelstellingen staan nu online. Door de ondertekening engageren ze zich om zelf een circulaire strategie voor hun bedrijf uit te tekenen die voor 2020 in werking moet treden.

Alle bedrijven gaan één of meerdere engagementen aan binnen vier domeinen: ontwerp met het oog op herbruikbaarheid, meer inzamelen van gebruikte kledij, toename van de verkoop van gebruikte kledij en toename van het hergebruik van textielvezels die afkomstig zijn van oude en gebruikte kleding.

Zo stelt Adidas zichzelf als doel om tegen 2020 een kledinginzameling-programma uit te rollen in al zijn winkels. Andere bedrijven, zoals H&M en Bestseller (Vero Moda, Only, Jack & Jones) gaan een stapje verder en zetten naast inzameling ook in op het gebruik van gerecycleerde textielvezels in hun collecties. 40 tot 60 procent van de door H&M teruggenomen kledij moet tegen 2020 opnieuw verkocht of hergebruikt worden.

De vooruitgang van de bedrijven op de opgestelde doelen wordt jaarlijks gemonitord en gepubliceerd in een rapport. In mei 2018 wordt het rapport voor het eerst uitgebracht.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer