‘Dat de huisarts alles weet en de patiënt niets, dat klopt niet meer'

Themabeeld © WDK

Een team specialisten van KULeuven en Cebam ontwikkelden nieuwe infografieken om de patiënt meer inspraak te geven. ‘We moeten meer en meer in dialoog gaan met de patiënt, maar de huisarts blijft wel centraal’, zegt Greet Van Kersschaever van huisartsenvereniging Domus Medica.

mg

De wetenschappers ontwikkelden infografieken waarop je ook als leek kunt zien wat de opties en de voor- en nadelen van een bepaalde behandeling zijn. De informatie op de kaarten is veel kwalitatiever dan wat ‘dokter Google’ vertelt. ‘Patiënten zoeken inderdaad makkelijk hun symptomen op het internet op en als arts moet je die verhalen dan temperen’, zegt Van Kersschaever.

De infokaarten zouden geïntegreerd worden in het elektronische dossier van de patiënt, waar zocel patiënt als huisarts ze kun raadplegen.

'We zullen de wetenschappelijke evidentie kunnen combineren met de ondersteuning van onze patiënt', zegt projectleider en huisarts Bert Aertgeerts. De infografieken zullen pas tegen de zomer beschikbaar zijn. Nu bestaan de kaarten nog alleen in het Engels, omdat het project een internationale samenwerking is. 'Internationale specialisten werken samen met patiënten. Dat onderzoek wordt vertaald naar de richtlijnen die we opstellen in de infografieken', aldus Aertgeerts.

Dialoog

Van kerscchaever pleit voor meer dialoog tussen artsen en patiënten. ‘We moeten de patiënten meer en meer betrekken bij de behandeling, zodat ze weten dat vervroegd stoppen met een behandeling nadelig kan zijn’, zegt Van Kersschaever. ‘Het idee dat de huisarts alles weet en de patiënt niets is weg. Maar de verantwoordelijkheid blijft bij de arts, die staat centraal.’

Over het initiatief zelf is Van Kersschaever niet negatief. ‘Maar er moet eerst een proefperiode ingelast worden, een pilootproject zodat we kunnen nagaan of het voldoende onderbouwd is.’

Ook Marc Moens van artsenvereniging BVAS is niet onverdeeld positief. ‘Niet elke patiënt is klaar om medeverantwoordelijk te zijn voor de keuze van behandeling bij de huisarts.’ Hij vindt het positief dat patiënten duidelijk ingelicht worden, maar vreest voor schuldgevoelens bij patiënten met vooral ernstige aandoeningen.