Hoe een scholier de natuur kan redden? Vraag het aan de KlimaatKet

© rdb

In de Vilvoordse scholen is de KlimaatKet uit het jaar 2050 neergestreken. Hij wil de kinderen en ouders wijzen op hun energiegedrag. “Waar ik vandaan kom, is alles goed uitgedraaid. Maar het is wel tijd om in actie te schieten”, predikt hij.

Robin De Becker

Gekleed in een gek groen kostuum met daaraan kleine zonnepanelen, vangt de KlimaatKet meteen de aandacht van de leerlingen van basisschool Klim-Op. Zij kregen dinsdag een bezoekje van de jongeman die uit het jaar 2050 is teruggekeerd om de kinderen te sensibiliseren over het huidige klimaat. In dat jaar is Vilvoorde volledig klimaatneutraal.

“Alles is er uiteindelijk goed uitgedraaid”, zegt de KlimaatKet. “Maar we zitten wel met een groot probleem. Het is nu tijd om in actie te schieten.” De jongeman bezoekt nog tot april elf Vilvoordse basisscholen. Daar geeft hij de derde graad lessen over het klimaat.

“Ik leid ze op tot energie-experten. Zo leren de kinderen over het gebruik van fossiele brandstoffen die niet oneindig zijn of over energiebesparing. Leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar zijn echt wel al mee met het verhaal en begrijpen de gevolgen zeer goed.”

Klimaatactief

Het project kadert binnen ‘Vilvoorde Klimaatactief’, de campagne die als doel heeft om de CO2-uitstoot in Vilvoorde tegen 2020 te verlagen met twintig procent.

“Het is vooral belangrijk de kinderen te sensibiliseren”, zegt schepen voor Leefmilieu, Viviane Schaessens (N-VA). “Ze moeten leren hoe om te gaan met energie. Maar tegelijkertijd krijgen ze ook een thermokaart mee naar huis waar ze bijvoorbeeld de isolatie van de woning mee kunnen controleren. Op die manier hopen we ook de ouders te bereiken en te sensibiliseren.”

Op het eind van de rit krijgen de leerlingen ook nog een opdracht. “Ze moeten zelf een actieplan maken om hun school energiezuiniger te maken. Dat wordt op 20 april in CC Bolwerk gepresenteerd op het slotevenement”, zegt schepen van Onderwijs, Jo De Ro (Open VLD). “Zo kunnen ze op jonge leeftijd hun steentje al bijdragen.”

Prikkel

In de school werd enthousiast gereageerd op de KlimaatKet. Ook directeur Vincent Geerts was onder de indruk. “Interactieve lessen zijn altijd fijn. De prikkel is er en dat is zeer belangrijk want het gaat toch om een redelijk zwaar onderwerp. Toch proberen we in de loop van het schooljaar al wat mee te geven over het klimaat. Zo is er de Dikke Truiendag, proberen we zo veel mogelijk te recycleren en bezoeken de leerlingen van het derde leerjaar ook het containerpark. Tot slot zijn we met onze communicatie naar de ouders toe volledig overgestapt van papier naar een digitale versie.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen