Videospeler inladen...

Grote winkelketens werken samen met politie om georganiseerde bendes op te rollen

Tien winkelketens, waaronder Colruyt en Mediamarkt, werken al bijna twee jaar lang discreet samen met de federale politie om georganiseerde bendes op te rollen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws en wordt bevestigd aan onze redactie. Het proefproject, dat uitgaat van Comeos, blijkt een groot succes. 

Al bijna twee jaar lang loopt er vanuit Comeos, de belangenorganisatie van de grote winkelketens, een proefproject om georganiseerde bendes op te rollen. Onder de noemer Commerce Information Network werken winkels daarvoor samen met de federale politie.

Hoe gaat het precies in zijn werk? Winkels kunnen verdachte feiten op een beveiligde website posten, waar de politie die informatie vervolgens kan screenen. De ketens moeten wel het vermoeden hebben dat het gaat om georganiseerde misdaad en niet om bijvoorbeeld kruimeldieven. Het gaat bijvoorbeeld om foto's, video's of beschrijvingen. De politie kan dan linken proberen leggen tussen verschillende zaken. 

CEO Comeos: "Ongelooflijk succesverhaal"

En die aanpak blijkt een succes. Volgens Comeos werden er al meer dan 2.000 feiten gemeld op de website, waarvan de helft effectief resultaat opleverde. "Het is een ongelooflijk efficiënt systeem", benadrukt CEO van Comeos Dominique Michel. "In 100 procent van de gevallen reageert de politie naar de handelaars toe, en in 50 procent heeft de politie heel concreet actie kunnen ondernemen. Dat kan gaan van arrestaties, over identificaties tot boetes. Het is een succesverhaal. We maken de link tussen verschillende lokale feiten."

Daarom wordt het proefproject nu opengesteld voor alle grote handelaars: winkels, maar ook bijvoorbeeld banken of apothekers. Michel is hoopvol naar de toekomst toe: "Ik vermoed dat we de komende jaren duizenden en duizenden feiten zullen kunnen signaleren aan de politie."

Politie tevreden over partnership: "We hebben geen monopolie op de veiligheid"

Ook de politie is tevreden met het project. "Voor ons is het interessant dat we de puzzelstukken van de verschillende ketens kunnen samenleggen. Soms heeft Colruyt een perfecte foto van het gezicht, en Mediamarkt van de auto." Maar er is meer: ook de winkelketens zijn minder gefrustreerd. "Er wordt gevolg gegeven aan hun klacht. Zo zetten ze nu geen illegale foto's meer op het internet, dieven weten ook niet dat er cruciale informatie van hen circuleert", zegt Peter De Waele van de federale politie. 

"Wij hebben geen monopolie op veiligheid. Dus een partnership als deze is goed."

Meest gelezen