© kma

© kma

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Bewoners zijn omleiding meer dan beu: "Waarom moet dit allemaal zo lang duren?"

Wie van Halle-Dorp naar Oelegem rijdt via 't Lekker Koeike, moet al drie weken een stevige omleiding volgen omdat er gewerkt wordt aan het kruispunt Hallebaan-Kantonbaan in Oelegem.

Kristin Matthyssen

"En...wat is er te doen daar? Een geul gegraven over de weg met een rioolputje aan weerszijden van de baan....mens toch zoiets is normaal gezien op een goede week geklaard inclusief uithardingsperiode..", schrijft lezer Paul V ons. Met nog als uitsmijter "Gode geklaagd dat men de mensen zo lang aan het lijntje houdt !!!"

De buurvrouw die naast het kruispunt woont, is minder ongeduldig dan Paul als we er aanbellen. "Afgelopen zomer met het hete weer waren enkele klinkers naar boven gestuwd omdat het beton was uitgezet. De gemeente heeft eerst de ene kant en dan de andere kant hersteld. Ik vind het ook wel raar dat dit met traaghardend beton gebeurd is. Ik hoop alleen maar dat er ditmaal een krimpvoeg werd voorzien. Voor de rest stoort die omleiding me niet zo, integendeel, omdat het hier nu juist heel rustig is."

Tom Keersse, afdelingshoofd van de technische dienst van de gemeente Ranst, licht de keuze van werkwijze toe. "Het kruispunt Kantonbaan – Hallebaan wordt hersteld met gewoon beton en inderdaad niet met snelhardend beton. Snelhardend beton wordt meestal gebruikt voor wegen met grote verkeersdruk of bij werken die grote impact hebben wat betreft omleiding of dergelijke. Voor de werken in Oelegem is deze hinder beperkt, waardoor, zoals gebruikelijk voor dit soort werken, gewoon wegenbeton werd gebruikt. De betonnen balk die nu werd aangebracht heeft als doel de druk van de betonnen weg tijdens warme periodes op te vangen, waardoor het opstuiken van de klinkers dus niet meer zou mogen gebeuren. Een krimpvoeg zou hier niet volstaan."

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER