Kilometerheffing vrachtwagens: 686 miljoen euro op een jaar tijd

© BELGA

Het aantal vrachtwagenkilometers op de Belgische snelwegen is in 2017 met ruim drie procent toegenomen ten opzichte van het jaar voordien, tonen de resultaten van de kilometerheffing.

Jef Poppelmonde

Elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton is sinds april 2016 verplicht om kilometerheffing te betalen voor het gebruik van het Belgische wegennet. Sinds de invoering daarvan zijn zowel het aantal gereden kilometers als de inkomsten daaruit gestaag toegenomen. Dat blijkt uit het jaarverslag van Viapass, de overheidsinstelling die de kilometerheffing coördineert.

In het eerste jaar - van april 2016 tot april 2017 - lagen de ontvangsten op 660 miljoen euro. Tijdens de daaropvolgende twaalf maanden - van april 2017 tot april 2018 - stegen de inkomsten tot 686 miljoen euro, of een stijging van 4,1 procent. Het aantal gereden kilometers nam toe van 5,97 miljard naar 6,18 miljard: goed voor een stijging met 3,4 procent. Zij worden gereden door dagelijks 140.000 tot 150.000 vrachtwagens. Net niet de helft daarvan is geregistreerd in België, 11 procent in Nederland, 9 procent in Polen, de rest in andere landen.

Meer ‘groenere’ vrachtwagens

De kleinere toename van de inkomsten in vergelijking met het aantal afgelegde kilometers komt volgens Viapass door een toename van het aantal ‘groenere’ Euro 5 en Euro 6 vrachtwagens. Zij betalen een lager tarief. Bij de invoering van de heffing reed nog maar 29 procent van de vrachtwagens met een motor die aan de meest ­milieuvriendelijke Euro 6-uitstootnormen voldoet. Hun aandeel steeg tijdens de voorbije maanden tot ruim vijftig procent.

Bijna twee derde van de kilometerheffing werd in 2017 geïnd op de Vlaamse snelwegen, terwijl het tolwegennet in Vlaanderen en Wallonië nochtans ongeveer even lang is. Volgens Edward Claessens van Viapass zijn de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge en de luchthaven van Zaventem daarvoor een belangrijke verklaring. Zij leiden tot meer en intenser verkeer op de Vlaamse wegen.