Direct naar artikelinhoud
Hiphop

'Beter afgetraind dan gevangenen in Auschwitz': ophef over antisemitische rappers in Duitsland

Kollegah en Farid Bang met hun Echo-award voor het album 'Jung, brutal, gutaussehend', waarop antisemitische lyrics te horen zijn, wat bij velen wrevel opwekt.Beeld AFP

In Duitsland is er ophef ontstaan over de uitreiking van een muziekprijs aan rappers Kollegah en Farid Bang, wier teksten antisemitische gevoelens zouden aanwakkeren.  De Duitse muziekindustrie biedt haar excuses aan, maar het protest blijft uitbreiden.

Het album Jung, brutal, gutaussehend 3 van Kollegah en Farid Bang is een van de opzienbarendste Duitse hiphopalbums van het jaar, met ongeziene verkoopcijfers. Maar de twee rappers beweren in een nummer dat ze ‘beter zijn afgetraind dan gevangenen in Auschwitz’ en ze roepen ook op tot een nieuwe Holocaust. Toen ze op 12 april de prestigieuze Echo in de wacht sleepten met de plaat, ontplofte de zaak pas echt.

Duits minister van Buitenlandse Zaken Heiko Maas twitterde dat "antisemitische provocaties geen prijzen verdienen", en ook Angela Merkel liet zich uit over de gebeurtenissen. Maas merkte ook op dat de prijs op een wel erg ongelukkig moment werd uitgereikt: op de dag van de Holocaustherdenking in Duitsland. Andere winnaars, onder wie Duits dirigent Daniel Barenboim en Frans violist Renaud Capuchon, leverden hun eigen Echo prompt in, uit verontwaardiging. “Commerciële belangen mogen waardigheid en menselijkheid niet overstemmen”, liet Barenboim weten.

Volgens critici wakkert Duitse hiphop wel degelijk anti-Joodse gevoelens aan bij miljoenen gemakkelijk te beïnvloeden jongeren

Niet letterlijk

Kollegah en Farid lieten al meermaals verstaan dat hun opzettelijk overdreven teksten niet letterlijk moeten worden genomen. Eerder gaven de rappers ook al gratis concerttickets aan Joodse muziekliefhebbers om aan te tonen dat ze zich niet schuldig maken aan haatzaaierij. Vorige maand verontschuldigde Farid Bang zich zelfs persoonlijk bij zangeres Esther Berajano, een 93-jarige overlevende van de Holocaust. 

Maar volgens critici wakkert Duitse hiphop wel degelijk anti-Joodse gevoelens aan bij miljoenen gemakkelijk te beïnvloeden jongeren, die generaties zijn verwijderd van de gruwelen uit het nazitijdperk. Ook in andere muziekgenres, die vooral populair zijn bij extreemrechtse jongeren, kennen antisemitische teksten volgens hen een heropleving.

Money tot de dood

In België steken anti-Israëlische gevoelens in de hiphop eveneens de kop op. Zo bracht de Mechelse rapper BizzyBlaza een maand geleden ‘Money tot de dood’ uit, een nummer dat zich op onzachte wijze uitdrukt over 'de huidige Zionistische economie, actualiteit en onderdrukking in Palestina'. Het nummer verzamelde in ijltempo tienduizenden views op YouTube. Tegenkanting bleef uit. 

'Ja, er bestaat nog iets van een ander niveau dan middle class white rap. Ik denk niet dat die gasten gewicht hebben'
Hiphop-dj Lefto

In tegenstelling tot de Duitse rappers, die expliciet vragen het debat niet open te breken naar aanleiding van hun teksten, lijken de Mechelaars wel expliciet aandacht te vragen voor de politieke zaak. "Wat is dat tegenwoordig, die rappers durven niet zeggen wat er is", opent BizzyBlaza 'Money tot de dood'. 

Volgens hiphopkenner Lefto blijft antisemitische en haatzaaiende hiphop echter een marginaal fenomeen. "Mensen luisteren erg oppervlakkig naar hiphop. Net als bij Damso weten ze niet op wat voor mottige teksten ze eigenlijk aan het dansen zijn. Ja, er bestaat nog iets van een ander niveau dan middle class white rap.  Af en toe krijgt dat veel likes, maar ik denk niet dat die gasten gewicht hebben."